Endringer i Postens tjenester fra 2016


Behovene for Postens tjenester endrer seg, og med ny postlov fra 2016 åpnes postmarkedet for full konkurranse. Det sendes flere pakker, men stadig færre brev.

Her kan du finne svarene på de mest stilte spørsmålene i forbindelse med dette.

Får jeg fortsatt noe post på lørdager?

Nei, fra 1.11.2016 har vi kun distribusjon av brev og aviser mandag til fredag.

Fra 5. november overtok et annet distribusjonsselskap utlevering av lørdagsaviser. Har du spørsmål om lørdagsavisen, ber vi deg om å kontakte avisen eller utgiver.

Vær oppmerksom på at dette også gjelder om du har postboksadresse.
Du kan fortsatt hente post som ligger på hentestedet ditt. Er det noe som haster og din leverandør har sendt en Ekspresspakke og bedt om levering lørdag, vil denne bli levert.

Kan jeg fortsatt hente pakker på lørdager?

Det blir ingen endringer i åpningstider, så du kan fortsatt hente pakker på Posten på lørdager.

Er det bare Posten som leverer post og reklame?

Det er flere selskaper som leverer post og reklame i postkassen.

Blir bedriftspakke ekspress over natten levert på lørdager?

Denne tjenesten fortsetter som før, men krever at du som sender er avtalekunde og kan benytte utlevering på lørdag. Pakken leveres da ut mellom klokken 10.00 og 16.00.

Kommer pakker frem på lørdag når jeg sender dem på fredag?

Fra og med 1. mars kan bedrifter som er kunde benytte Bedriftspakke Ekspress Over Natten, dersom de ønsker å sende en pakke fra fredag til lørdag.

Kan alle pakker returneres på Posten?

Nei, ikke alle pakker kan returneres på Posten. Har du returetikett fra et annet selskap, må pakken leveres der du hentet pakken.

Hvorfor er det post i postkassen min når jeg kommer hjem fra ferie, selv om jeg har bestilt oppbevaring?

Det finnes flere leverandører av både adressert og uadressert post.  Posten oppbevarer kun post som blir levert av Posten Norge. Posten kan ikke forhindre at andre selskaper legger reklame eller andre sendinger i postkassen din.

Jeg finner ikke pakken min på sporingsappen til Posten og lurer på hvor den er?

Du får melding via sporingsappen om pakker som Posten har tatt imot. Dersom du ikke finner pakken på Postens sporingsapp, kan det være for tidlig å spore den eller det kan være et annet fraktselskap som leverer pakken din. Det kan da være lurt å ta kontakt med nettbutikken du handlet i, for å finne ut hvem dette er. 

Hvorfor kan jeg ikke hente pakkene mine på nærmeste postkontor/Post i Butikk?

Hvis du mottar pakker fra andre transportører enn Posten, kan ikke disse hentes på Posten, men andre steder. Kontakt den aktuelle transportøren.

Når du handler fra nettbutikker som distribuerer varer med Posten, kan du velge Posten som ligger nærmest deg. Dersom denne muligheten ikke eksisterer, kan du etterspørre den i den aktuelle nettbutikken. 

Kan jeg bestille landpost-tjenesten?

Bor du en kilometer eller mer fra nærmeste Posten og har landpostbudtjeneste, kan du bestille hjemkjøring av registrerte sendinger. 

Er det i tillegg under fire kilometer til ditt hentested, må du registrere deg før du kan benytte bestillingsløsningen. 

Når du bestiller hjemlevering, vil landpostbudet ta med sendingen på sin ordinære postrute.

Les mer og bestill landpost her.

Har du andre spørsmål om Posten, tjenestene våre eller endringene som kommer? Ta gjerne kontakt med kundeservice.

Har du spørsmål rundt sendinger eller tjenester for bedrift? Kontakt Bring kundeservice.