Dette gjør vi for å levere pakkene dine mer miljøvennlig

Dette gjør vi for å levere pakkene dine mer miljøvennlig

Posten fortsetter arbeidet for å redusere klimautslippene og levere brev, pakker og gods med fornybar energi. 439 nye kjøretøy på gass og elektrisitet er nå bestilt, og skal snart settes i drift over hele landet.

Postens kjøretøypark med fornybar energi.

Det er den største bestillingen vi noensinne gjør av kjøretøy på fornybar energi.

– Denne anskaffelsen er et viktig steg i Postens grønne skifte. Vi gjør store kutt i klimautslippene. Samtidig får vi en mer moderne og miljøvennlig kjøretøypark, som er viktig for miljøet og i tråd med ønsket fra både våre sjåfører og kunder, sier Tone Wille, konsernsjef i Posten.

Posten har Norges største kjøretøypark med ca 3050 varebiler og mopeder og rundt 780 lastebiler. I første halvår gikk litt i overkant av 30 prosent på fornybar energi. Nå erstattes flere av de fossilt drevne bilene med fornybar energi.

Av bestillingen på 439 nye biler på fornybar energi vil 323 el-varebiler erstatte fossilt drevne varebiler, 18 av el-varebilene erstatter eksisterende el-varebiler og 37 nye el-varebiler vil dekke nye behov.

– Jobber hardt med miljøambisjonene

Posten innledet året med å teste de første tunge kjøretøyene på fornybar energi. Nå forsterkes også denne satsingen med 61 nye lastebiler på fornybar energi, som erstatter fossile lastebiler. 42 av lastebilene vil gå på biogass, mens 19 er elektriske. 14 av de gassdrevne lastebilene er containerbiler med en tillat totalvekt på hele 60 tonn.

Konserndirektør Tone Wille i Posten med pakke ved siden av elektrisk varebil.
Konserndirektør Tone Wille med noen av Postens miljøvennlige kjøretøy.

PwCs klimaindeks for 2020 viste at Posten var en av kun fire norske bedrifter som kuttet utslipp i tråd med Parisavtalen.

– Den nye anskaffelsen viser at vi jobber hardt med miljøambisjonene for å redusere klimagassutslippene ytterligere, sier Wille.

De nye kjøretøyene på fornybar energi vil fortløpende settes inn i drift i alle deler av landet. De største lastebilene på flytende biogass vil settes inn i linjetrafikk og frakte brev, pakker og gods mellom terminalene i Oslo og Fredrikstad, Stokke og Hamar.

Del artikkelen