Til hovedinnhold

20. april 2018 Hardangerbrua (Europafrimerker)

Hardangerbrua må sies å være et av de mest spektakulære bruprosjektene i norgeshistorien.


Brutårnene ruver over 200 meter over fjorden, og seilingshøyden er 55 meter. Med et hovedspenn på 1310 meter og en total lengde på 1380 meter havner Hardangerbrua på en åttendeplass blant verdens lengste hengebruer.

NK1981S
NK 1981

Før Hardangerbrua var Askøybrua Norges lengste hengebru, med 850 meter hovedspenn. Brutårnenes nøyaktige høyde på 201,5 meter gjør byggverket til det høyeste på Norges fastland, når man ser bort fra antennemaster. Bruspennet er dessuten det lengste i verden på ei bru med to kjørefelt. Brua har 3,25 meter bred gang- og sykkelvei ved siden av kjørebanen for biltrafikk. Midten av bruspennet kan bevege seg mer enn sju meter til hver side.

Byggverket kostet 2,3 milliarder kroner, og hensikten har vært å forkorte reisetiden mellom øst og vest. Hardangerbrua ble offisielt åpnet for ordinær trafikk 17. august 2013, og erstattet da ferjeforbindelsen mellom Bruravik i Ulvik kommune og Brimnes i Eidfjord.

Hardangerbrua er ikke bare landets lengste hengebru, men også den åttende lengste av denne brutypen i hele verden. Hovedspennet er hele 30 meter lengre enn den berømte Golden Gate-brua i San Francisco.

Fakta

NK 1981
Utgivelsesdag: 20. april 2018
Verdi og motiv:
18,00: Hardangerbrua
Design: Jørn O. Jøntvedt
Foto: ©Statens vegvesen (frimerke),
© Martin Cederholm (miniatyrark)
Trykkmetode: Offset
Trykkeri: Joh. Enschedé Security Print