Trenger du hjelp til sporing?

Her finner du spørsmål og svar til kundeservice, samt kontaktopplysninger til kundeservice.

Spørsmål og svar

  • 1. Hvordan sporer jeg riktig?

    Du må ha et sendings- eller kollinummer for å kunne spore en sending. Det får du av leverandør/avsender. Dette mottas på en SMS eller e-post fra Posten - eller det står som en strekkode på hentemeldingen du har fått i postkassen.

    Et sendings- eller kollinummer kan bestå av 13 tegn, bestående av 4 bokstaver og 9 tall, 17 eller 18 tall. Hele kombinasjonen må tastes inn, EKS: CS111111111NO, 370733344455566677.

  • 2. Hvilke sendinger kan jeg spore?

    Pakker kan spores i Norge og de fleste land i Europa.

    Rekommanderte brev: Kan kun følges fra innlevering til avgang Norge. Sendingen er likevel under transport og blir sendt til adressen den skal til.

    CarryOn cash: Pakker kan spores i Norge og de fleste land i Europa.

    Carry on business: Sporingsinformasjon i Norge og til de fleste land som deltar i tjenesten.

  • 3. Utlevering/henting av pakker fra utlandet og fortolling

    Om status viser at sendingen er til importvurdering blir sendingen vurdert for fortolling. Foreligger nødvendige papirer blir sendingen sendt videre til deg når den er ferdig.

    Dersom din pakke eller brev ikke har tilstrekkelig med tollpapirer, mangler informasjon om innhold og verdi eller Tollvesenet krever fortollingsfullmakt - blir du kontaktet med SMS eller brev om hva som mangler.

    Du bes framskaffe dette og sende det til oss. Last gjerne opp manglende dokumentasjon og send inn via vår elektroniske løsning. Eller send e-post eller brev til Kundeservice. Kontaktinformasjon er alltid opplyst nederst i brevet.

    All postfortolling skjer på Postens Godssenter Oslo. Les mer om fortolling.

    Du kan hente sendinger fra utlandet på postkontor eller Post i Butikk.

    Ønsker du å fortolle sendinger selv, kan du gjøre dette ved oppmøte på Tollkontoret i Tollbugata 1 A eller ved Tollkontoret Gardermoen i Edvard Griegs vei. Du kan fortsatt fortolle enkelte sendinger selv på toll.no.

  • 4. Hvor kan jeg hente pakken min?

    Pakker hentes på ditt lokale hentekontor som enten er et postkontor eller Post i Butikk. Sporingen vil normalt vise hvilket hentekontor pakken ligger på.
    Dersom du får hentemelding uten angitt hentekontor kan du finne dette ved hjelp av din adresse under Postens adressesøk.

    Våre postterminaler sorterer og omlaster pakkene, og er ikke hentested for pakker.
    Pakker i kategori 3 blir sortert hele dagen og kjøres samlet til hentekontorene neste dag uansett hvilket tidspunkt pakken er sortert på terminalen.

  • 5. Kan andre hente pakken min?

    Andre kan hente pakker for deg såfremt ikke sender har bedt om legitimert utlevering.

    Sendinger som må hentes av deg personlig, vil fremkomme på hentemeldingen. Noen sendinger som rekommanderte brev, kan i tillegg hentes mot fullmakt og original legitimasjon for både mottaker og den som henter.

    Postkontorene kan nekte andre enn mottaker å hente pakker om de er i tvil om du er rett person eller har rett til å hente pakken på vegne av adressaten.

  • 6. Kan jeg få utvidet hentefristen min?

    Fristen for å hente pakker og andre sendinger på postkontorene er 14 dager. Vi kan dessverre ikke imøtekomme ønsker om forlenget frist.

    Avsender eier sendingen til den er utlevert og har krav på å få den tilbake hvis den ikke er hentet innen fristen på 14 dager. Postkontorene trenger også plassen til andre pakker og brev som hele tiden ankommer.

  • 7. Når kan jeg forvente å få pakken min?

    Det er ulik fremsendingstid på våre sendinger. 

    Dersom det oppstår forsinkelser på enkelte strekninger, vil dette legges under driftsmeldinger.

    Norgespakken og Servicepakken m.fl. bruker normalt 2-5 virkedager avhengig av strekning.
    Bedriftspakke, På døren m.fl. bruker 1-4 virkedager avhengig av strekning.
    Ekspress over natten. Fremsendingstid for de aller fleste steder er 1 dag. Disse pakkene sendes med fly over lengre strekninger.

  • 8. Hvorfor får jeg ikke e-varsling på alle pakker?

    Dersom din bedriftsleverandør har fått oppgitt ditt mobilnummer og/eller e-post adresse, kan du på enkelte pakkeprodukt kunne varsles på SMS eller e-post om at pakken er kommet til hentekontoret. Du får da ikke hentemelding i postkassen.

    Det vil normalt bli sendt varsel dag 1, dag 3 og dag 11 hvis pakken ikke har blitt hentet.

    Pakker som blir sendt til deg av andre enn bedriftsleverandører, vil det ikke kunne bestilles e-varsel på. Hentemelding vil da komme i postkassen.

  • 9. Hvorfor oppdateres ikke sporingen min?

    Det gis ingen sporingsinformasjon når pakker er under transport mellom våre terminaler. Det kan ta 1-4 virkedager avhengig av strekning og transportmåte.

  • 10. Forklaring til status og avvik.

    Siste status er den siste registrering vi har på sendingen. Denne oppdateres umiddelbart ved ny registrering.

 

 

 

Kontakt kundeservice:

Pris pr. min. er avhengig av din telefonleverandør.

04004
man-fre 0800-1800
lør 0900-1400

Fra utlandet: +47 21 31 62 60

For flere spørsmål og svar?
Les mer på kundeservice her.