Retur

Slik sender du pakker i retur

Nettbutikker kan enkelt tilrettelegge for at du kan returnere varer du ikke ønsker å beholde eller ønsker å bytte.

1. Adressering og returetiketter

Når du sender varer i retur skal du forholde deg til det nettbutikken har som returløsning. Her er noen returløsninger som nettbutikker tilbyr:

  • Returetikett fra nettbutikken
    Det ligger en returetikett i pakken du har mottatt. Klistre denne på pakken og den er klar til å returneres.

  • Returetikett som du selv skriver ut
    Nettbutikken har sendt deg et vedlegg i en e-post eller en link til en webside hvor du kan skrive ut en returetikett. Fest denne til pakken og den er klar til å returneres.

  • Returkode
    Noen nettbutikker gir deg en returkode som du bruker for å hente ut en returetikett. Skriv ut og fest til pakken. Bestill retur med returkode.

  • Betale retur selv
    I de færreste tilfeller må du betale og ordne returpapirene selv. Det er mulig nettbutikken kan refundere dette, men det må du høre med dem om.
    Sende retur under 350 g
    Sende retur over 350 g

2. Levering av retursendinger

  • Send fra postkassen din
    Har du mottatt sendingen i postkassen, kan du sjekke om den kan sendes i retur fra postkassen din. Sjekk her for pakken din. Merk sendingen med det nettbutikken opplyser om – frakten er betalt av nettbutikken. Mer om retur fra postkassen.
  • Levér sendingen på Posten
    Pakker med returetikett kan du  levere på Posten – frakten håndteres av nettbutikken. Finn nærmeste innleveringssted

    Det er viktig å huske at ikke alle pakker kan returneres på Posten. Har du mottatt en returetikett fra en annen transportør må pakken leveres der du hentet den.

3. Sporing av retursendinger

Retursendinger kan spores ved hjelp av sporingsnummeret. Retur av små pakker kan imidlertid ikke spores.

Til sporing

Netthandel-dame - Foto_Kimm_Såtvedt