Importavgift på sending fra utlandet
Noen ganger er ikke importavgiftene betalt sammen med varen og dette må kreves opp av oss.
Slik gjør du:
Sendinger fra utlandet med ubetalt import-merverdiavgift og eventuell toll blir fortollet av Posten når de kommer til Norge.
Du må betale importavgiftene før du tar varen i bruk. Du kan betale med Vipps eller med kort.
Lurer du på noe om sendinger fra utlandet?
Når du handler fra utenlandske nettbutikker/e-handelsplasser kreves det at du betaler importmerverdiavgiften før du tar varen i bruk. Hvis norske avgifter ikke blir betalt sammen med varene i nettbutikken, fortoller Posten varene dine når de kommer til Norge.
- Du kan lese mer om fortolling og mottak av sendinger fra utlandet. Her finner du alltid oppdatert informasjon om tjenester og priser knyttet til kjøp fra utlandet.
- Ytterligere informasjon om fortolling og valutakursene vi bruker finner du på www.toll.no/netthandel.
- Les om hvordan Posten behandler dine personopplysninger ved fortolling.
Spørsmål og svar om importfortolling
-
Mange leverandører bruker en tredjepart når de skal sende, dermed kan det være denne leverandøren som er oppført som sender i systemet og ikke den opprinnelige som du forventer sending fra.
Vi anbefaler at du venter med å betale til du mottar sendingen i din postkasse eller på ditt hentested. Da kan du se om dette er sendingen din.
-
Vi fortoller etter en elektronisk melding fra sender som inneholder verdi og type vare. En automatisk melding sendes deg via Posten-appen, Digipost eller per brev. Digitale varslinger sendes samme dag og sendingen din kan fortsatt være underveis til din postkasse eller ditt hentested.
-
Det kan være flere grunner til det, men som oftest skyldes dette at sendingen er for stor for postkassen din eller at verdien tilsier at den må leveres ut fra ett av våre hentesteder.
-
Har du betalt, men ikke mottatt kvittering, anbefaler vi at du sjekker mappen for søppelpost for å se om den kan ha havnet der.
I noen tilfeller har kunder kommet i skade for å legge inn feil e-postadresse slik at utsendelsen feiler.
Du kan søke opp sendingen din på nytt på posten.no/import. Her finner du en knapp merket "Skriv ut". Du kan også velge å laste ned kvitteringen i PDF på utskriftssiden.
-
Dersom du ikke venter på noen sending fra utlandet, ber vi deg kontakte vår kundeservice.
Venter du på en sending fra utlandet, kan det være denne. Vi anbefaler at du avventer betaling til du har mottatt sendingen i din postkasse eller til ditt hentested. Mange leverandører bruker en tredjepart og det kan være denne som er oppført som sender i systemet og ikke opprinnelig leverandør.
-
Beregningsgrunnlaget kommer i tolldokumentasjon som sendes elektronisk fra avsenderlandet.
-
Eksempler på typiske personopplysninger som Posten behandler er navn, adresse, fødselsnummer, telefonnummer og e-postadresse. Fødselsnummer kreves kun i spesielle tilfeller. Les om hvordan Posten behandler dine personopplysninger.
-
Posten trenger dine personopplysninger for å kunne utføre fortollingstjenester i tråd med den autorisasjonen Tolletaten har gitt Posten. Les om hvordan Posten behandler dine personopplysninger.