Sendinger til/fra utlandet


Spørsmål og svar

  • Alle sendinger, unntatt enkle brevsendinger, vil bli importbehandlet.

    Viser siste sporing at sendingen din er til importbehandling, betyr det at din sending ligger hos oss for tollklarering Det sjekker om sendingen er avgiftsfri eller må fortolles. Følger alle nødvendige dokumenter med sendingen, tollklareres den og videresendes til hentestedet ditt.  

    Mangler det tolldokumenter, blir du kontaktet via SMS eller brev om årsak og hva du må gjøre. Du får nytt varsel når sendingen er klar til å hentes på Posten.

  • Nei, tolletaten har ingen sendinger til oppbevaring.
    Det er Posten som foretar tollbehandlingen av alle sendinger som fraktes av oss. Er sendingen din til tollbehandling, er det Posten du må kontakte.

  • Om status viser at sendingen er til importvurdering blir sendingen vurdert for eventuell fortolling. Foreligger nødvendige papirer blir sendingen sendt videre til deg når den er ferdig.

    Dersom din pakke eller brevsending ikke har tilstrekkelig med tollpapirer, mangler informasjon om innhold og verdi eller Tollvesenet krever fortollingsfullmakt, blir du kontaktet via SMS eller brev om hva som mangler.

    Du må få tak i det som mangler og sende det til oss. Last gjerne opp manglende dokumentasjon og send inn via vår elektroniske løsning. Eller send det med e-post eller brev til Kundeservice. Kontaktinformasjon er alltid opplyst nederst i brevet fra oss.

    All postfortolling skjer på vårt godssenter i Oslo. Les mer om fortolling.

    Når sendingen er klar til utlevering ved ditt hentekontor, vil du bli varslet.

  • Fra 1.1.2020 kommer det nye regler fra myndighetene når du kjøper næringsmidler fra utlandet. Du kan lese mer her

    Dato for bortfall av 350 kronersgrensen for tollfri import på andre varer er satt til 1.4.2020.
    Du kan lese mer om dette her