20. april 2018 Personlige frimerker
Dette tiåret kan på mange måter kalles «jegets» eller «se-på-megets» tidsalder.
Det hadde allerede pågått noen år, men med lanseringen av Facebook i 2006 ble det virkelig fyr i gryta. Å ta en «selfie», altså å vende mobil-kameraet mot seg selv og ta et selvportrett som man gjerne legger ut i sosiale medier, har lenge vært trendy.
Det var også i 2006 at de første personlige frimerkene så dagens lys, og de blir stadig mer populære de også. Selfien er bare ett av mange motiver som legges ut på sosiale medier som Facebook og Instagram. Sistnevnte er en gratis bildedelingstjeneste og sosialt nettverk. Tjenesten gjør det mulig for brukerne å ta et bilde, legge til effekter, og så dele det med andre som er koblet på.
Instagram har i dag 600 millioner registrerte brukere og er en populær kanal for alle slags personlige motiver. Flatene på de personlige frimerkene med standardmotiv er fylt med instagrambilder. Bildene er små og studeres nok best med lupe. Under ultrafiolett lys kommer også en «smiley» til syne på de nye frimerkene.
Svalbard er et av stedene hvor personlige frimerker har blitt ekstra populært, og postkontoret i Longyearbyen selger mengder av merker med isbjørnmotiv.
I Tromsø har nordlysturismen bidratt til et oppsving for salget av personlige frimerker, og hurtigruteskipenes egne personlige frimerker er blant bestselgerne til turistene om bord.
Nytt nå er at man kan lage frimerkeark med opptil 20 forskjellige motiver, mot kun ett motiv per frimerkeark tidligere. Kanskje kan dette inspirere til å lage dine egne frimerker? Perfekt å hente rett ut fra mobilen!
Fakta
NK 1979-1980
Dato: 20. april 2018
Verdier og motiv:
Innland: Instagrambilder
Europa: Instagrambilder
Foto ©: Hege Grubben, Signe Steinnes,
Hanne K. Bye (Innland), Kristin Slotterøy,
Håvard Jørstad (Innland og Europa),
Emil Brække Grønlien, Camilla K. Jensen,
Anette Roksti, Jonas Brække (Europa)
Kunstner: Kristin Slotterøy
Trykkmetode: Offset
Trykkeri: Joh. Enschedé Security Print