2. oktober 2021 Mopeder og motorsykler

De første motorsyklene var i utgangspunktet en motor innmontert i en sykkelramme.

Den første motorsykkelen som ble produsert i Norge, var en motorsykkel bygget i 1903 av Oscar Engstrøm. Den fikk navnet «Engstrøm», og motoren ble merket med «no. 1». Det ble trolig ikke produsert flere motorsykler enn denne ene, men Engstrøm må betegnes som den første norskproduserte motorsykkel.

2060
NK 2060

Atlanta
I 1926 presenterte ingeniør Carl Bendsen en prototype av en motorsykkel satt sammen av deler fra England. Motoren var på 500 kubikk, og det ble reklamert med «den første her i Norge fabrikkerte motorsykkel – den norske Atlanta Motorcycle!».
På 1920-tallet var markedet dominert av de store amerikanske motorsyklene, men Bendsen ønsket å lage mindre og lettere motorsykler.

2061
NK 2061

Mustad folkescooter
Ingeniørene Bjarne Christensen og Johan Mustad ønsket å lage en sammenleggbar liten scooter som kunne medbringes på hattehylla på toget eller i bagasjerommet i bilen. Prototypen fikk en helt annen mottakelse fra myndighetene enn de hadde tenkt seg. På tross av at scooteren hadde liten motor og en topphastighet på bare 40 km/t, ble det gjort krav om at den måtte registreres, og scooteren fikk påmontert utstyr som gjorde den langt tyngre og større enn planlagt. Det ble derfor solgt meget få av disse folkescooterne i Norge.

2062
NK 2062

Raufoss
Den første prototypen av Raufossmopeden (RA-mopeden) var klar sommeren 1958. Salget av RA-mopeden begynte i 1959, og produksjonen (montasjen) varte til 1962. Fra 1962 til 1965 ble det levert mopeder satt sammen av overskudds- og etterproduserte deler. I tillegg til montasjen av Raufoss-mopeder solgte fabrikken også Zündapp-mopeder. Totalt ble det produsert ca. 6500 Raufoss-mopeder i perioden 1958–1965.

2063
NK 2063

Tempo Corvette
Jonas B. Øglænd AS i Sandnes begynte sin produksjon av mopeder i 1931. Øglænd var rask med å sikre seg eneretten for salg av Sachs-motorer i Norge, og denne avtalen ble starten på firmaets suksess med produksjon av mopeder og motorsykler i Norge. Den mest populære modellen ble utvilsomt Corvette, som kom i 1960 og ble laget helt fram 1979. Mopedproduksjonen i Norge fortsatte fram til 1987, da produksjonsutstyret ble solgt til Portugal.

Les Postens pressemelding

Fakta

  • Nummer: NK 2060-2063
  • Motiv:
    Atlanta, 1927
    Mustad Folkescooter, 1954
    Raufossmopeden, 1964
    Tempo Corvette 300, 1970
  • Illustrasjoner: Erland Dilling
  • Design: Camilla Kvien Jensen
  • Verdier: Kr 23 (innland 20 g) x 4
  • Utgitt i: Rull à 100 frimerker (25 av hvert motiv)
  • Opplag: 550 000 av hvert frimerke
  • Trykk: Offset fra Joh. Enschedé Security Print, Nederland