29. november er det 100 år siden Raumabanen ble offisielt åpnet av Kong Haakon, og samtidig feirer vi også Gråkallbanens 100-årsjubileum i Trondheim.

Les Postens pressemelding om Raumabanen

Les Postens pressemelding om Gråkallbanen

Raumabanen, som er den eneste jernbanen i Møre og Romsdal, hadde opprinnelig 12 stasjoner og holdeplasser langs linjen. I dag er det imidlertid kun endestasjonene Åndalsnes og Dombås som er betjent. Denne jernbanestrekningen, som strekker seg over 114,2 kilometer, fungerer som en sidebane fra Dovrebanen og passerer under både Trollveggen og Romsdalshorn.

NK 2126

Det er verdt å merke seg at Raumabanen spilte en viktig rolle under kampene i 1940. Den ble brukt til transport av både norske og britiske styrker til kampene på Østlandet før kapitulasjonen, og senere som transportåre ved evakuering av Norges gullbeholdning.

NK 2127

Gråkallbanen, en forstadsbane i Trondheim, hadde lenge status som Norges eneste trikkelinje utenfor Oslo. Dette endret seg først da Bybanen i Bergen åpnet i juni 2010. Interessant nok, da trikkelinjene i Arkhangelsk i Russland ble lagt ned i 2004, fikk Gråkallbanen tittelen som verdens nordligste trikkelinje.

Fakta

  • NK 2126-2127
  • 20. september
  • Motiv: Raumabanen, Gråkallbanen
  • Design: Børge Bredenbekk
  • Verdier: Kr 23 (innland 20g) x 2
  • Utgitt i: Rull à 100 frimerker (50 av hvert motiv)
  • Opplag: 285 000 av hvert frimerke
  • Trykk: Offset fra Joh. Enschedé Security Print, Nederland