Spørsmål og svar om sendinger i Pakkeboks


Lurer du på noe, eller har problemer med å få tak i en pakke som har kommet i en pakkeboks? Se spørsmål og svar under, prøv vår chatbot eller ta kontakt med vår kundeservice
 

Om henting og sending i Pakkeboks

    1. Kontroller at du har skrudd på Bluetooth på telefonen din.
    2. Kontroller at du har lastet ned Pakkeboks-appen og logget deg inn med telefonnummeret ditt. 
    3. Forsøk å gå litt nærmere Pakkeboks, Bluetooth fungerer bare når du er i umiddelbart nærhet av boksen. 

    Hvis du har kontrollert at alle punktene over stemmer, og du fortsatt ikke får hentet pakken din, kan du kontakte kundeservice, så hjelper de deg. 

  • Pakken blir ikke synlig i Pakkeboks-appen før vi har mottatt og scannet den på vår terminal. Du vil derfor kunne oppleve å få varslinger fra Posten om at pakken din er på vei, før pakken blir synlig for deg i Pakkeboks-appen.

    Hvis det har gått lang tid før du fikk varsel fra Posten, uten at du har fått noen ny beskjed, kan det skyldes ulike faktorer:

    1. Du har lastet ned Pakkeboks-appen, men ikke registrert deg. Du må registrere deg med ditt telefonnummer og du mottar en kode som du benytter for å aktivere appen. Når du har gjort dette, skal pakken være synlig i appen.
    2. Når du registrerer deg i appen, må du bruke samme telefonnummer som du brukte ved bestilling av pakken. Telefonnummeret fungerer som bindeleddet mellom pakken din og deg. 
  • Hvis du ikke har mulighet til å hente pakken i din valgte Pakkeboks, kan vi omdirigere den til et bemannet hentested. Ta kontakt med kundeservice.

  • Ikke alle pakker kan leveres til Pakkeboks. Det kan komme av at pakken din er for stor, at det foreligger krav til temperaturregulering, eller krav til fremvisning av legitimasjon ved utlevering. Pakken vil da komme til ditt faste hentested. 
     

  • Ja, du kan enkelt gi andre tillatelse til å hente pakken din for deg, dette gjør du i Pakkeboks-appen. Dersom den du overfører pakken til, ikke har Pakkeboks-appen, vil vedkommende få beskjed om å laste den ned og opprette bruker. Når dette er gjort, vil pakken din bli synlig i appen, og vedkommende kan hente pakken for deg.

  • Nei, ikke på nåværende tidspunkt.

  • Dette er dessverre ikke mulig enda. Vi jobber med å få det på plass.

Om å bestille pakker til Pakkeboks

  • Hvis du oppgir leveringsadresse i nærheten av en Pakkeboks, kan du velge Pakkeboks som utleveringsalternativ i nettbutikken. I noen tilfeller vil alternativene presenteres for deg som en liste, men i noen nettbutikker må du finne en knapp der det står "endre utleveringssted" eller lignende. Merk at ikke alle nettbutikker tilbyr valgfritt utleveringssted. 
    I tillegg må du laste ned Pakkeboks-appen. Registrer deg i appen og vær klar til å motta pakker på en enklere måte!

  • Du finner nærmeste Pakkeboks via kartet på denne siden.

  • Det er ikke alle nettbutikker som tilbyr valgfritt utleveringssted. Hvis dette er tilfelle, vil ikke Pakkeboks vises som leveringsmetode. Hvis nettbutikken du handler i tilbyr valgfritt utleveringssted, men den allikevel ikke vises, er det fordi du bor for langt unna.

  • Finn pakkeboksen du ønsker å benytte på kartet på denne siden, og trykk på den. Da vil du kunne se adressen til pakkeboksen. Bruk denne som leveringsadresse i nettbutikken, og du vil få den opp som alternativ hvis nettbutikken du handler i tilbyr valgfritt utleveringssted.

  • Når pakken er sortert på vår terminal blir den allokert til din valgte Pakkeboks. Hvis det viser seg at din valgte Pakkeboks er full, pakken er for stor eller av andre grunner ikke kan leveres i en automat, vil pakken bli omdirigert til ditt faste hentested. 

    Du kan spore pakken via Posten-appen hele veien. I tillegg sender vi SMS og e-post når pakken er klar til å hentes.

  • Nei, det koster ikke noe mer enn å få pakkene til Post i Butikk eller postkontor. 

Om Pakkeboks-appen

  • Android mobil med OS 4.4 eller nyere, eller en iPhone med iOS 10 eller nyere. Bluetooth må også være aktivert på telefonen når pakken din skal hentes.

  • Du må laste ned appen på nytt og logge inn med ditt telefonnummer. Hvis du ikke skal benytte appen på din gamle telefon, og telefonen skal brukes av en annen person, bør du logge ut og avinstallere appen på den gamle telefonen. Hvis ikke vil appen på din gamle telefon fortsatt motta beskjed om dine pakker og motta de digitale nøklene for å hente pakkene.

  • Ja, det er det. Vi trenger ingen flere opplysninger når pakken utleveres via Pakkeboks enn de du har gitt til nettbutikken du har handlet fra. 

  • Ja, du kan ha appen og logge inn med samme telefonnummer på flere enheter. Det er den enheten du benyttet appen på sist, som vil motta varslinger om pakkene dine. 

  • Når du registrerer et nytt telefonnummer til appen vil du motta en SMS med en kode, som skal brukes for å aktivere telefonnummeret i appen. Det er ikke mulig å motta digitale nøkler uten denne registreringen.

  • Det er en nøkkel som gjør at du kan betjene Pakkeboksen med din Pakkeboks-app.  Dette er en "virtuell" nøkkel som du hverken kan se eller ta på, men som ligger inne i appen. Det er denne funksjonaliteten som ivaretar sikkerheten, slik at vi vet at det bare er du som klarer å få tak i din pakke.

  • Når du har en pakke på vei, sender vi en digital nøkkel til din Pakkeboks-app. En digital nøkkel er usynlig, men gjør deg i stand til å åpne Pakkeboksen og hente ut din pakke. Den digitale nøkkelen er helt unik, derfor der det ingen andre enn deg som kan åpne luken hvor din pakke ligger.

  • Den digitale nøkkelen er usynlig, men blir sendt digitalt til din smarttelefon når du har appen og har registrert deg. Du trenger derfor bare tenke på at du må ha med deg telefonen med installert app og aktivert Bluetooth for å betjene Pakkeboks.