Slik er Posten blitt en av Norges beste på bærekraft
Slik er Posten blitt en av Norges beste på bærekraft
Omstilling av bilparken og reduksjon av utslipp er to viktige grunner til at Posten nå klatrer helt opp på pallen i bærekraft-målingen Sustainable Brand Index™ 2023.
Publisert14.03.2023
Skrevet av Nina Farstad Engebretsen
Posten er årets klatrer i Sustainable Brand Index™, Europas største merkevarestudie på bærekraft, som ble offentliggjort 14. mars 2023. I fjor ble Posten nummer 14, i år nummer 2, kun slått av Finn.no. Tine er på 3. plass.
Resultatene i kåringen bygger på 11.000 intervjuer med norske forbrukere. De svarer på hvordan 268 merkevarer i 24 ulike bransjer oppfattes på bærekraft, både når det gjelder miljø og samfunnsansvar.
– Dette er et gledelig resultat og viser at vår innsats for en bærekraftig utvikling blir lagt merke til. Internt er en slik kåring til stor inspirasjon for alle våre medarbeidere som står på for en bærekraftig utvikling, sier Tone Wille, Postens konsernsjef.
Utslippene redusert med 55 prosent
Posten har i svært mange år prioritert bærekraftsarbeidet, med mål om å redusere CO2-utslippene, jobbe offensivt og målrettet med klima, miljø og sosial bærekraft.
Dette er noen av de viktigste resultatene for Posten-konsernet innen bærekraft:
Vi har satt stopp for bestilling av dieseldrevne varebiler.
Vi har startet omstillingen av lastebiler og har over 30 elektriske lastebiler i drift og flere i bestilling.
Totalt har vi over 2500 kjøretøy på fossilfrie energikilder.
Posten og Bring hadde 44 prosent kjøretøy på fossilfrie energikilder i 2022. Målet i 2023 er 49 prosent.
Vi etablerer ladeinfrastruktur og øker antall solcelleanlegg på våre terminaler i Norden.
Siden 2012 er utslippene redusert med 55 prosent.
Bransjevinner i pakke- og logistikk
I tillegg til å være på pallen i den totale studien er Posten også bransjevinner i pakke- og logistikkbransjen, for fjerde året på rad. Bring er på andreplass.
– Det er motiverende for det videre arbeidet å få en slik anerkjennelse for fjerde år på rad, sier markedsdirektør Monica Solberg.
Også innen kommunikasjonsarbeidet de to siste årene har Posten hatt et spesielt fokus på bærekraft, med kampanjer som har fått stor oppmerksomhet.
– Det ville selvfølgelig ikke vært mulig å gjennomføre uten en organisasjon som tar disse problemstillingene på alvor og leverer reelle bevis som vi kan støtte oss på, sier Monica Solberg.