Til hovedinnhold

16. mai 2014 - Personlig frimerke

De siste årene har turismen til flere om-råder i Nord-Norge doblet seg vinterstid. Det meste av veksten kommer av den voksende interessen for å få oppleve nordlyset som flammer over den nordnorske vinterhimmelen.


Ikke minst har TV-programmene «Jakten på Nordlyset» vært med på å øke interessen. Det er altså god grunn til at Posten har valgt nordlyset som standardmotiv for de nye personlige frimerkene med verdensporto.

NK 1887
Nordlys over Bleiksøya i Andøy

Avisene kunne i 2013 fortelle at det nå var flere turister i Tromsø-regionen om vinteren enn om sommeren, og de kunne fortelle om 100 % økning i salget av vinteraktiviteter. Kjell Ove Hveding fra Sommarøy fortalte til VG at: «..før håpet vi å tape minst mulig penger november-mars. Nå klarer vi knapt å ta imot alle turistene som kommer!»

Med midnattssola som trekkplaster om sommeren og nordlyset fra oktober til mars, har sola blitt en magnet for reiselivet på vår del av Nordkalotten. Naturbasert reiseliv har vokst i volum over hele verden og folk reiser langt for å oppleve våre værfenomen. I Pasvikdalen eller Karasjok kan du dra på «safari» i hundeslede og fra Sorrisniva Igloo Hotel kan du oppleve nordlyset på «snøscootersafari».

For å se nordlyset trengs det mørk himmel og klart vær. Den sikreste tiden er fra rundt klokka 2200 til midnatt, men fenomenet viser seg også til andre tider.

Hurtigrutens vintercruise er populære fordi skipenes seilingsrute ligger innenfor «nordlysovalen». Nordlyset vises oftest innenfor et ovalformet område rundt den magnetiske nordpolen, og det er dette området som kalles «nordlysovalen». Nord- Norge er den minst kalde delen av denne ovalen og lettest tilgjengelig for turister som vil se nordlyset flamme over himmelen.

Fakta

Nummer: NK 1887
Motiv:  Nordlys
Design: Enzo Finger
Foto: Roy Samuelsen
Verdier: A-verden (kr 16,00)
Opplag: 280 000 frimerker
Utgitt i: Ark à 20 frimerker
Trykk: Offset fra Joh. Enschedé Security Print, Nederland