Leveringsalternativer når du netthandler

Når du har handler på nett, kan du velge hvor raskt du ønsker varen og hvor du ønsker varen levert.

Alle nettbutikker kan tilby disse leveringsalternativene:

1. Hente på Posten

  • Du henter pakken selv på Posten
  • Du kan spore pakken din og få status på hvor pakken din befinner seg
  • Elektronisk varsling gir deg mulighet til å hente pakken tidligere
  • Klimanøytral levering

Levering

Transporttid er normalt 1–3 virkedager, avhengig av strekning. Pakken kan leveres over hele landet, inkludert Svalbard. Pakken leveres klimanøytralt. Dette betyr at Posten forplikter seg til å redusere transportens klimagassutslipp og i tillegg kompensere for resterende utslipp.

Varsling

Du varsles om at pakken er ankommet via SMS, Posten-appen, e-post eller hentemelding i postkassen.

Har du ikke mulighet til å hente selv, kan du bestille hjemlevering via link i SMS-en eller når du sporer pakken. Dette gjelder kun pakker bestilt til ditt hentested og gjelder ikke under Black Week og juletrafikken.

Omdirigering for pakker på vei kan ikke bestilles for:

  • Sendinger du har valgt å hente på et annet hentested enn ditt vanlige, eller sendinger til Pakkeboks.
  • Sendinger med toll, postoppkrav eller temperatursensitivt innhold.

Utenom Black Week og juletrafikken vil tjenesten være tilgjengelig i hele landet mandag til fredag. Du velger hvilken dag du vil ha pakken, og den leveres hjem på døren mellom kl. 17.00 og 21.00 i byer og tettsteder*. For resten av landet skjer leveringen mellom kl. 08.00 og 17.00. Du kan be om at vi setter igjen pakken om du ikke er hjemme. Ved levering på kveldstid får du SMS med et kortere tidsvindu om forventet ankomst.

*I Oslo, Stokke og Drammens-området er hjemlevering utvidet med tre timer fra kl. 15.00–22.00 alle dager i uken (mandag–fredag). I høysesonger vil dette gjelde for alle byer og tettsteder.

Omdirigering av pakker fra hentestedet ditt kan ikke bestilles for:

  • Brevsendinger som er for store for postkassen og må hentes på Posten.
  • Pakker bestilt til postkassen (Pakke i postkassen), men som ikke får plass og må hentes på Posten.
  • Sendinger du har valgt å hente på et annet hentested enn ditt vanlige, eller sendinger til Pakkeboks.
  • Sendinger med toll, postoppkrav eller temperatursensitivt innhold.

Bestill omdirigering av pakke fra ditt hentested

Sporing

Pakken kan spores ved hjelp av sporingsnummeret. Last ned Posten-appen for Android og iOS.

Valgfritt på Posten

Du kan også velge hvor du vil hente sendingen, et annet sted enn ditt lokale Posten.

Pakkeboks

Du kan også velge Pakkeboks som leveringsmetode når du handler i nettbutikken. Last ned Posten-appen hvis du ikke allerede har den, og registrer deg med telefonnummeret ditt. Du vil få beskjed når pakken er på vei og når den er klar til å hentes. Når du skal hente pakken din, bruker du appen til å enkelt åpne luken i automaten. Mer om Pakkeboks og hvor de finnes.

2. I postkassen

Levering i postkassen gjelder for varer som veier inntil 5 kilo. Varen leveres hjem i postkassen din hvis den får plass. alle hverdager.

60 % av landets husstander får levering i postkassen fem dager i uken. Sjekk levering av pakker i postkassen for ditt postnummer her.

I noen tilfeller betaler avsender for at pakken skal leveres ved døren din dersom den ikke får plass i postkassen. Da er det viktig at du merker døren din med navn slik at postbudet kan sette igjen pakken.

Handler du mye på nettet, er det lurt å kjøpe stor postkasse. Les mer om levering i postkassen.

Fast leveringssted hjemme

Hvis sendingen ikke får plass i postkassen, hvor vil du ha den?
Nå kan du få sendinger som er for store for postkassen levert til et fast sted hjemme. Les mer om fast leveringssted.

3. Hjemlevering

Hjemlevering på døren

Når du handler på nett kan du velge hjemlevering/På døren. Tjenesten er tilgjengelig i hele landet mandag til fredag. Du velger hvilken dag du vil ha pakken, og den leveres hjem på døren mellom kl. 17.00 og 21.00 i byer og tettsteder*. For resten av landet skjer leveringen mellom kl. 08.00 og 17.00. Du kan be om at vi setter igjen pakken om du ikke er hjemme. Ved levering på kveldstid får du SMS med et kortere tidsvindu om forventet ankomst.

*I Oslo, Stokke og Drammens-området er hjemlevering utvidet med tre timer fra kl. 15.00–22.00 alle dager i uken (mandag–fredag). I høysesonger vil dette gjelde for alle byer og tettsteder.

Bestill hjemlevering fra hentestedet

Følgende sendinger kan du ikke bestille hjemkjøring fra hentestedet på:

  • Brevsendinger som er for store for postkassen og må hentes på Posten.
  • Pakker bestilt til postkassen (Pakke i postkassen), men som ikke får plass og må hentes på Posten.

Sette igjen pakken

Nå kan du slippe å vente hjemme. Bestill hjemlevering med Posten og vi kan sette igjen pakken selv om du ikke er hjemme. Gi oss beskjed mens pakken er på vei. Mer om å sette igjen.

Slik fungerer det:

  • Velg hjemlevering i nettbutikken.
  • Når du mottar SMS fra Posten med forventet leveringsdag kan du velge om vi skal sette igjen pakken dersom du ikke er hjemme.
  • Du kan også legge igjen en kort melding til sjåføren om du ønsker at pakken skal settes på et bestemt sted i nærheten av din dør.
  • Du får en bekreftelse på at pakken leveres og mottar en SMS når pakken er levert.

Det er viktig at du merker døren din med navn slik at postbudet kan sette igjen pakken.

4. Levering neste dag

Pakken leveres på døren kl. 09.00 eller 07.00 dagen etter bestilling.

På mindre steder vil leveringstidspunktet kunne forskyves til innen kl. 16.00. Pakkene kan sendes til de fleste steder i Norge og du kan spore sendingen ved hjelp av sporingsnummeret.

Varsling

Når du har bestilt levering neste dag, varsles du når sendingen er lastet på bil for utkjøring, via SMS og/eller e-post. Dersom sendingen ikke kan leveres, blir den fraktet til ditt hentested. Du varsles om dette via SMS, e-post eller hentemelding i postkassen.

Lørdagsutkjøring

Hvis nettbutikken tilbyr det kan du også få lørdagsutkjøring mellom kl. 10.00 og 16.00.