ID-tyveri? Unn deg ekstra sikkerhet
En ubevoktet postkasse er fristende for ID-tyver. Bestill sikker oppbevaring av posten når du er borte.
Mens du nyter fine dager på ferie, kan noen hjemme være fristet til å bruke postkassen din til ID-tyveri. De får mulighet til å bestille kredittkort og varer som de plukker ut av postkassen før du er tilbake.
Du kan enten la naboen ta vare på posten din, eller så kan vi ta jobben for deg.
Vi oppbevarer posten din på en trygg og sikker måte. Du får ikke brev, pakker, registrerte sendinger eller reklame fra Posten i postkassen din.
Bestill oppbevaring av posten for den perioden du er borte, eller les mer om tjenesten her.
Mer om ID-tyveri
ID-tyveri blir gjerne oppdaget ved at det kommer mystisk post fra banken, nettbutikken eller kredittopplysningsbyrå.
Noen ganger har kriminelle bestilt nytt kredittkort i ditt navn, andre ganger kan det være lånepapirer eller bekreftelse på bestillinger.
God kontroll på postkassen og riktig postadresse er derfor viktige tiltak mot ID-tyveri.
ID-tyveri og adressetjenester
For å hindre at du oppdager ID-tyveriet prøver gjerne kriminelle å ta over posten din. Det må vi forhindre.
Derfor krever vi at du bruker BankID eller offentlig pålogging (MinID) for å identifisere deg før du kan bestille adresseendring, oppbevaring av posten eller midlertidig ettersending. Ved bestilling via postkontor og Post i Butikk kreves det legitimasjon.
Mistanke om forsøk på svindel?
Logg inn på Min adresse og sjekk opplysningene dine:
- Adressen din skal være helt riktig
- Hele familien, men ingen uvedkommende skal være registrert i postkassen
- Det skal ikke urettmessig være bestilt adresseendring, midlertidig adresseendring eller oppbevaring av post
Rett opp eventuelle feil, og kontakt Posten kundeservice, telefon 22 03 00 00, dersom du har mistanke om forsøk på svindel.
Kundeservice vil gi deg råd om hvorvidt du bør kontakte banken som har utstedt BankID, eventuelt ID-porten, og om det er grunn til å kontakte politiet.