Utvidet returløsning for Nespresso

I en årrekke har Nespresso benyttet seg av Posten og Brings transport- og lagertjenester for sine populære kaffekapsler. Kapslene er laget av aluminium, og kaffegiganten er opptatt av å legge til rette for at kundene deres enkelt skal kunne levere inn brukte kapsler til gjenvinning.

Stor miljøeffekt

I 2014 begynte Posten og Bring å teste innsamling av brukte kaffekapsler, og åpnet for at Nespresso-kunder som bestilte hjemlevering kunne levere disse til postbudet eller Bring-sjåføren. I starten av juni ble denne returløsningen utvidet, og nå kan brukte kaffekapsler leveres til gjenvinning hos alle postkontor og Post i Butikk i Norge. Gro Flisnes, Local Brand Communication Manager i Nespresso i Norge, forteller de har et tydelig mål om å øke andelen av resirkulerte kapsler ved å gjøre gjenvinning både enkelt og tilgjengelig for alle i hele Norge.

– Produksjon av aluminium er ekstremt energiintensivt, og forårsaker en stor mengde utslipp av karbondioksid. Utslippet er til dels direkte fra fossile brenselstoffer i utvinningsprosessen, og dels fra den store mengden energi som kreves i fremstillingsprosessen. Ved å gjenvinne aluminium spares 95 prosent av energien som kreves for å utvinne nytt aluminium. Derfor er vi spesielt begeistret over vårt utvidede samarbeid med Posten, sier Flisnes.

Egne poser

For å returnere brukte kaffekapsler, må Nespresso-kundene samle dem i en egen pose som de får tilsendt fra Nespresso når de bestiller kapsler. På postkontor og Post i Butikk tar kundebehandler imot posen og legger den i kassen for avgående brevpost, såkalte klumpsendinger, til Oslo.

– Posene er testet for å tåle transport og håndtering i vårt produksjonsnett, og sendes i brevstrømmen sammen med ordinær innlevert post til Østlandsterminalen. Der plukkes posene ut, før de overleveres til Posten og Brings logistikksenter Oslo (LSO), for deretter å leveres til resirkulering hos Norsk Gjenvinning, sier Bjørn Bolstad, seniorrådgiver i E-handel og logistikk.

Nespresso-kunder som bestiller hjemlevering kan fortsatt returnere kapsler til postbudet eller Bring-sjåføren. Også her må kapslene samles i Nespressos gjenvinningspose. Kapslene tas med tilbake til terminal, hvor de legges i oppsamlingspost og sendes til LSO.

– Vi har også en egen returløsning for bedrifter, som har egne Nespresso-poser med plass til omtrent 1500 brukte kaffekapsler. Brings bedriftspakkesjåfører tar med disse når de leverer, sier Bolstad.

Bærekraftig løsning

Aluminium mister ikke kvaliteten når det gjenvinnes, og kan bli til nye produkter om og om igjen. Kaffegruten kan gjenbrukes på flere innovative måter, blant annet i gjødsel som beriker jorda i landbruket.

– Løsningen for innlevering av brukte kaffekapsler dekker et viktig kundebehov både for Nespresso og for deres kunder. Samtidig bidrar den til vekst for oss i Posten og Bring, og ikke minst støtter løsningen opp under konsernets miljøstrategi, avslutter Bjørn Bolstad.


14.10.19