4. Velg sikre betalingsløsninger
Flere handelsplasser har utviklet betalingsløsninger for å gjøre bruktsalg og -kjøp sikrere. Løsningene til Tise og Finn sørger for at pengene som betales inn fra kjøper står trygt inntil pakken er mottatt og verifisert. Når handelen er gjennomført, blir pengene utbetalt til selger.
Velger du Posten og Norgespakke som fraktalternativ når du handler på Tise eller Finn, er pakken også forsikret.
Les mer om å sende med Norgespakke™
5. Personlig overlevering eller postoppkrav
Dersom du handler med en privatperson er det lurest å møtes ansikt til ansikt for overlevering av varen. Hvis det ikke er mulig å møtes, kan du bruke postoppkrav eller betalingsløsninger på markedsplassen.
Vær forsiktig med forhåndsbetaling ettersom det kan være risiko for at du mottar noe annet enn du har betalt for. Postoppkrav gir en trygghet kun for avsender, ikke mottager.
Skal du sende en pakke i Norge og ønsker sikker innbetaling fra den som mottar pakken, kan du sende Norgespakke™ med postoppkrav. Beløpet er på kontoen din inntil fem virkedager etter innbetaling.
5. Ta vare på og be om dokumentasjon
Det er ikke alltid like praktisk å treffe en selger som bor langt unna. Skal varen sendes, bør du ta vare på annonsen og skriftlig kommunikasjon. Annonsen inneholder ofte viktig informasjon om tingen du ønsker å kjøpe. Ta skjermdump av annonsen, så du har den tilgjengelig dersom selger påstår noe annet enn det som sto i annonsen.
Kjøper du brukte merkevarer på nettet, bør du alltid be om dokumentasjon, for eksempel kvittering på originalkjøpet. Får du ikke det, bør du tenke deg godt om. Pass ekstra godt på når du skal kjøpe mobiltelefoner eller andre elektriske varer med høy verdi. Det er lov å stille spørsmål til selger om varen og hvorfor den skal selges. Med god research kommer man et stykke på vei.
NB: Dersom du har handlet med noen og dere ikke blir enige, kan du kontakte Forbrukerrådet. På nettsidene deres finner du informasjon om rettighetene dine og forslag til brev til selgeren. Dersom det er mangler ved varen, har du ifølge kjøpsloven to års reklamasjonsfrist når du kjøper noe fra en privatperson.