Forsøk på nettsvindel er dessverre noe de fleste av oss har opplevd, i form av falske e-poster og SMS. Her får du gode råd om hvordan du kan unngå å bli lurt.
Publisert19.05.2021Sist oppdatert29.03.2023
Av Nina Farstad Engebretsen
Med jevne mellomrom sendes forfalskede e-poster og SMS-er der avsender utgir seg for å være fra Posten eller Bring. Høytider og ferie er høysesong for slike fremstøt, så da er det er lurt å være ekstra på vakt.
Hensikten er svindel eller andre kriminelle handlinger. De som står bak lurer folk til å oppgi opplysninger eller utføre betalinger. På den måten kan du tape titusenvis av kroner.
Det er dessverre lite vi i Posten kan gjøre med at noen utgir seg for å være fra oss. Vi kan imidlertid gi deg noen gode råd om hvordan du sikrer informasjonen din og hvordan du kan avsløre at noen forsøker å lure deg.
Mats Lillesund er en av Postens eksperter på nettsvindel. Han er fagsjef for sikkerhetskommunikasjon i avdelingen for informasjonssikkerhet, og kjenner godt til hvordan svindlerne opererer. Her gir han deg sine beste tips til hvordan du kan unngå nettsvindel:
Vær på vakt
Mye svindel ser helt ekte ut, og derfor må du alltid være på vakt og vite hva faresignalene er.
– Skepsis er noe av det viktigste for å unngå å bli lurt, også i en digital verden. Det er nemlig enkelt å forfalske e-postadresser, lenker og telefonnumre, og kopiere bedrifters logoer og lignende så det ser ekte ut, sier Mats.
Mats Lillesund er en av Postens eksperter på nettsvindel, og gir deg sine beste råd for å unngå å bli rammet.
Hvis du får en uventet eller merkelig e-post, eller en annen henvendelse, er det en del ting det er lurt å tenke gjennom før du klikker eller handler.
Vil avsender at du skal gjøre noe?
Ber den om brukernavn, passord, kredittkortopplysninger eller lignende?
Preges henvendelsen av at noe haster, noe galt kan skje om du ikke gjør noe – eller en form for gevinst eller fordel for deg?
Forventer du denne henvendelsen, eller kommer den «ut av det blå»?
Sjekk avsenderadresse og lenker: Hvis de er ukjente eller spesielle, så kan det være en mistenkelig henvendelse. Men vær obs: Det er enkelt å forfalske avsenderadresse, så at den er ekte er ikke alltid et tegn på at henvendelsen er reell.
De kriminelle forsøker å lage henvendelser som virker overbevisende og ekte. For eksempel kan det være at du får en melding om en pakke som er på vei. Oftest er det tilfeldig at du får slike henvendelser samtidig som du faktisk venter en pakke.
– Det er veldig mange som mottar pakker hjemme, og som en stor aktør på dette markedet blir Posten og Brings logoer misbrukt. I og med at mange handler på nett, er det en situasjon som de fleste kjenner seg igjen i. Dermed er det større sjanse for at kriminelle lykkes, sier Mats.
– Vi anbefaler alle kundene våre å laste ned Postens app til sin mobiltelefon. Det er en trygg kanal der du alltid vil se nødvendig informasjon om pakkene dine, forklarer han.
Slik kan du sikre deg bedre
I tillegg til å vite hvordan du avdekker falske henvendelser, har Mats følgende tips til å sikre deg bedre på nett:
Ta i bruk to-trinns pålogging der det er mulig (for eksempel engangskode i tillegg til passordet).
Lag lange og unike passord for alle nettjenestene du bruker. Et digitalt verktøy for å oppbevare og håndtere passordene trygt kan være lurt.
Svar: Nei, våre IT-systemer er ikke blitt hacket. Dette er forfalskede e-poster, SMS og nettsteder som er laget av kriminelle. Det er svært enkelt å misbruke logoer og de visuelle profilene våre. Oftest er det tilfeldig at du får slike henvendelser samtidig som du venter en pakke.
Svar: Hvis du har oppgitt betalings- eller kortinformasjon er det viktig at du tar kontakt med banken din eller kortutsteder så fort som mulig. Har du oppgitt passord, bør du endre dette. Vi anbefaler at du politianmelder hendelsen.