Ikke bli lurt når du kjøper eller selger brukt

Høyere renter, økte matvarepriser og sterkere fokus på bærekraft fører til at nordmenn aldri før har kjøpt og solgt så mye brukt som det siste året. Det vet de kriminelle å utnytte. Nå advarer Posten Bring, Tise og politiet mot svindel i bruktmarkedsplassene.

En person med en mobiltelefon i hendene
Publisert 19.10.2023 Sist oppdatert 01.11.2023

– Akkurat som oss forbrukere, så følger kriminelle også trender. Brukthandel er svært populært, og spesielt bruktmarkedene på nettet merker en stor pågang. Dermed er det mer penger i omløp, noe de kriminelle vet å utnytte, sier Terje Ulfsten i Posten Bring.

Mann med skjegg og dress
Fagsjef Terje Ulfsten for antikrim i Posten Bring.

Ulfsten er fagsjef for antikrim i konsernet. Han forklarer at nye, teknologiske løsninger har ført til at vi sender varer med post i større grad enn tidligere, hvor personlig oppmøte ved kjøp og salg var vanlig. Det kan gi svindlere handlingsrom.

– Aktørene som utfører svindelen har høy motivasjon, gode digitale kunnskaper, og evner å manipulere sine ofre. Selv om beløpene ofte er begrenset for det enkelte offer, så rammer det mange. Samlet sett vil dette utgjøre et større beløp for svindleren, fortsetter Ulfsten.

Dette er de tre mest aktuelle svindelmetodene

  • Sending før betaling:

Svindleren får selger til å sende varen til seg før den er betalt. Gjerne ved at svindleren viser til falske transaksjoner eller kvitteringer.

  • Lures til forhåndsbetaling:

Kjøperen lures til å forhåndsbetale en vare. Dette skjer ved svindleren sender en forfalsket kvittering på at sendingen er innlevert hos for eksempel Posten.

  • Mottar verdiløse pakker:

Kjøper forhåndsbetaler varer eller betaler med postoppkrav. De mottar pakkene med verdiløst innhold, eller annet innhold enn det som var avtalt.

Ta Postens gratis lynkurs for å bli tryggere mot nettsvindel

Politiet: – Vær varsom og skeptisk

Politiet er også tydelige på at bedragerier er noe som i stadig større grad forekommer i dag enn tidligere. Det er blitt et samfunnsproblem.

Politikvinne i uniform
Politiinspektør Christina Thomassen Rooth.

– Vi ser at de kriminelle øker sine aktiviteter i høysesonger, og det er viktig at den enkelte er varsom. Du må aldri gjennomføre en handel eller transaksjon når du er stresset eller har dårlig tid, sier politiinspektør Christina T. Rooth i Oslo politidistrikt.

Vær svært skeptisk til å trykke på lenker, og dersom du trykker på lenker, legg aldri inn personlig eller sensitiv informasjon

Christina T. Rooth

Tryggere med integrerte løsninger

Et av selskapene som har sett økning i svindel og svindelforsøk er det nettbaserte brukthandelsmarkedet Tise.

–  I takt med at Tise vokser blir vi også et mer attraktivt mål for svindlere. Vi jobber kontinuerlig med å gjøre det vanskelig for dem å misbruke plattformen vår, sier markedssjef Sigrun Stenseth, og forklarer videre:

– Økning i svindelforsøk krever mer av både oss som aktør og at vi har en sikker løsning, men også at brukerne er bevisste.

Ung kvinne med mørkt hår og svart genser
Markedssjef Sigrun Stenseth i Tise.

Tise-sjefen oppfordrer alle til å benytte seg av integrerte løsninger for frakt og betaling. Da holdes pengene trygt inntil kjøper har mottatt og godkjent varen. Med denne løsning blir både kjøper og selger beskyttet dersom noe skulle oppstå.

– Brukerne må aldri forlate appen når de bruker løsningen vår. Vi er derfor tydelige på at man ikke bør følge eventuelle lenker som deles i forbindelse med betaling, dele telefonnummer, eller legge igjen sensitiv informasjon utenfor appen, råder Stenseth.

Slik kan du unngå å bli svindlet

Fagsjef Terje Ulfsten i Posten Bring gir deg sine beste råd for å unngå å at du havner i situasjoner der du kan bli svindlet:

  • Vær skeptisk: Vær forsiktig med å inngå avtaler med ukjente personer, spesielt hvis de presser på for en rask handel. Husk også at det er svært enkelt å forfalske e-post, SMS, telefonnumre og nettsider.
  • Bruk pålitelige plattformer: Handel gjennom anerkjente markedsplasser gir beskyttelse for både selgere og kjøpere.
  • Unngå forhåndsbetaling: Unngå forhåndsbetaling hvis du er usikker på selgerens troverdighet.
  • Ukjent faktura: Vær ekstra oppmerksom dersom du får en faktura på en vare du aldri har bestilt. Dette kan være et faresignal på at noe er galt.
  • Bruk postoppkrav: Selger du en vare på nett, utenfor de anerkjente markedsplassene, kan det være lurt å bruke postoppkrav.
  • Bruk Posten-appen: Med appen kan du følge sendingen i sanntid.
  • Meld fra om svindel: Hvis du mistenker svindel, bør du rapportere det til aktuell bank, nettbutikk, markedsplass og transportleverandør.
  • Anmeld forholdet: Blir du utsatt for svindel, anmeld forholdet til politiet.
Del artikkelen