Ikke bli lurt når du kjøper eller selger brukt
Høyere renter, økte matvarepriser og sterkere fokus på bærekraft fører til at nordmenn aldri før har kjøpt og solgt så mye brukt som det siste året. Det vet de kriminelle å utnytte. Nå advarer Posten Bring, Tise og politiet mot svindel i bruktmarkedsplassene.

Slik kan du unngå å bli svindlet
Fagsjef Terje Ulfsten i Posten Bring gir deg sine beste råd for å unngå å at du havner i situasjoner der du kan bli svindlet:
- Vær skeptisk: Vær forsiktig med å inngå avtaler med ukjente personer, spesielt hvis de presser på for en rask handel. Husk også at det er svært enkelt å forfalske e-post, SMS, telefonnumre og nettsider.
- Bruk pålitelige plattformer: Handel gjennom anerkjente markedsplasser gir beskyttelse for både selgere og kjøpere.
- Unngå forhåndsbetaling: Unngå forhåndsbetaling hvis du er usikker på selgerens troverdighet.
- Ukjent faktura: Vær ekstra oppmerksom dersom du får en faktura på en vare du aldri har bestilt. Dette kan være et faresignal på at noe er galt.
- Bruk postoppkrav: Selger du en vare på nett, utenfor de anerkjente markedsplassene, kan det være lurt å bruke postoppkrav.
- Bruk Posten-appen: Med appen kan du følge sendingen i sanntid.
- Meld fra om svindel: Hvis du mistenker svindel, bør du rapportere det til aktuell bank, nettbutikk, markedsplass og transportleverandør.
- Anmeld forholdet: Blir du utsatt for svindel, anmeld forholdet til politiet.
6 smarte tips til deg som skal selge brukt
Tid for en opprydning? Slik blir de brukte tingene dine raskere solgt – og enkelt sendt videre til sitt nye hjem.
Ekspertens tips til å unngå nettsvindel
Forsøk på nettsvindel er dessverre noe de fleste av oss har opplevd, i form av falske e-poster og SMS. Her får du gode råd om hvordan du kan unngå å bli lurt.
Derfor er det lurt å bruke Posten-appen
Med Posten-appen får du tilgang til trygge, smarte og sikre løsninger rett fra mobilen din. Du kan spore pakker, velge varslinger, og forebygge forsøk på svindel.