Posten på pallen i stor bærekraftmåling

Posten på pallen i stor bærekraftmåling

Posten beholder sin sterke tredjeplass i merkevarestudien Sustainable Brand Index™ 2025, og kaprer nok en gang førsteplassen i bransjemålingen.

Postbud med pakke i hånden, foran elektrisk postbil

Sustainable Brand Index™ er Europas største merkevarestudie. I Norge er resultatene basert på innsikt fra rundt 10 000 norske forbrukere. Svarene forteller hvordan forbrukerne oppfatter merkevarer i ulike bransjer, med tanke på bærekraft. Kåringen er dermed en fremstilling av hvilke selskaper som oppfattes som de mest bærekraftige.

Også i år kommer Posten godt ut, med en 3. plass av totalt 279 selskaper. Änglamark topper listen foran Finn.no.

I tillegg ligger Posten for sjette året på rad helt på topp i kategorien «Pakker og logistikk», med Bring på andre plass. 

– Det er motiverende for det videre arbeidet å få en slik anerkjennelse for sjette året på rad, sier markedsdirektør Monica Solberg.

Over 3200 kjøretøy på fossilfrie energikilder

Posten har i svært mange år prioritert arbeidet med å redusere CO2-utslippene, og å jobbe offensivt og målrettet med klima og miljø.

Dette er noen av de viktigste resultatene for Posten-konsernet innen bærekraft: 

  • Vi har satt stopp for bestilling av dieseldrevne varebiler. 
  • Vi har startet omstillingen av lastebiler og har over 140 elektriske lastebiler i drift og flere i bestilling. 
  • Totalt har vi over 3200 kjøretøy på fossilfrie energikilder. 
  • Posten og Bring hadde 56 prosent kjøretøy på fossilfrie energikilder i 2024. Målet i 2025 er 66 prosent. 
  • Vi etablerer ladeinfrastruktur og øker antall solcelleanlegg på våre terminaler i Norden. 

– Tillit hos våre kunder er viktig, og bærekraft er en del av dette. SBI-resultatene viser at vi oppfattes som en aktør som tar ansvar utover det å levere gode tjenester. Dette jobber vi for hver dag, og anerkjennelsen gir oss ekstra motivasjon fremover, sier Colin Campbell, direktør for bærekraft i Posten Bring as.

Tar bærekraft på alvor 

Også innen kommunikasjonsarbeidet de siste årene har Posten hatt et spesielt fokus på bærekraft, med kampanjer som har fått stor oppmerksomhet. 

– Det ville selvfølgelig ikke vært mulig å gjennomføre uten en organisasjon som tar disse problemstillingene på største alvor og leverer ekte bevis som vi kan støtte oss på, sier markedsdirektør Monica Solberg.