Suksess med pakkebokser – nå kommer det flere

Hent pakkene når du vil i Pakkeboks

Postens døgnåpne pakkebokser har vært en stor suksess, og nå utvides tjenesten. I løpet av 2021 skal Posten sette ut pakkebokser på 1000 steder over hele landet.

En app varsler når pakken er kommet, og brukes også til å åpne luken
Publisert 01.07.2020
Skrevet av Nina Farstad Engebretsen

Posten har med suksess og gode tilbakemeldinger testet døgnåpne pakkebokser på trafikknutepunkter i Oslo. I løpet av 2020 var det svært mange som ønsket å hente pakkene sine i Pakkeboks, ikke minst på grunn av at de er lett tilgjengelige, kan benyttes døgnet rundt og det er enkelt å holde sosial avstand.

Her finner du alt du trenger å vite om Pakkeboks

Enkelt å hente pakker i de nye pakkeboksene fra Posten.
Slik henter du pakkene dine i Pakkeboks

Tilbakemeldingene fra kundene som har testet pakkeboksene har vært svært gode. «Genial løsning», «Elsker Pakkeboks» og «Wow» er noen av meldingene som er lagt inn i appen man bruker for å åpne luken med pakke.

Henter raskt

– Det har vært en kjempesuksess, absolutt. Vi har blant annet sett at over halvparten av pakkene blir hentet innen 12 timer. Det viser at kundene synes dette er en enkel og god løsning for å hente pakkene sine, sier Anette Løes Hokholt Wiik, prosjektleder for lokasjoner og utrulling av Pakkeboks.

Hvor er min nærmeste Pakkeboks?

Posten arbeider for å finne tusen gode plasseringer over hele landet for å utplassere pakkebokser. Det vil skje både i byer og tettsteder, og i mer spredtbygde områder. Pakkeboksene har gode digitale løsninger. Posten-appen varsler når pakken er kommet, og brukes også til å åpne luken slik at mottakeren kan ta med seg sendingen. Dette kan gjøres når man selv ønsker på døgnet, og uten at man må stå i kø eller involvere andre.

– De tusen stedene som får nye pakkebokser vil gjøre at Posten blir enda mere tilgjengelig både i sentrale strøk og i distriktene. Vi vil blant annet samarbeide med borettslag og andre interessenter for å finne egnede steder å plassere boksene, sier konsernsjef Tone Wille i Posten.

Samarbeider med OBOS

Et av samarbeidene som nå innledes er med boligselskapet OBOS for å teste hvordan pakkeboksene kan gjøre hverdagslogistikken enklere i borettslag, sameier og på kjøpesentre. Posten har allerede Pakkeboks på to OBOS-kjøpesentre og i nærheten av visningssenteret deres på Fornebu; «Fornebupunktet». Det planlegges videre utplassering av pakkebokser blant annet på Fornebu i Bærum og Kværnerbyen i Oslo.

– Samarbeidet med OBOS vil gi oss kunnskap om hvordan vi kan gjøre pakkeboksene mest mulig attraktive både for avsender, mottakeren og eieren av stedet boksen står. Det vil også gi nyttig erfaring i driften av pakkeboksene, påpeker Wille.

Målsetningen er at det i årene fremover skal settes ut langt flere pakkebokser på flere enn de tusen stedene som kommer nå. Dette vil gjøre Posten enda mer tilgjengelig over hele landet. I tillegg vil Posten på sikt åpne for at også andre aktører kan bruke pakkeboksene.

Del artikkelen