Disse innovasjonene leverte Posten i 2020

Disse innovasjonene leverte Posten i 2020

Selv om mye stoppet opp i 2020, var det ikke tilfelle for Posten. Et stort antall innovasjoner ble lansert, blant annet Pakkeboks, digital signering og hjemlevering av dagligvarer.

Kvinne foran åpen luke i en pakkeboks fra Posten.
Publisert 25.01.2021
Skrevet av Nina Farstad Engebretsen

Dette er noen av de spennende innovasjonene fra Posten i 2020:

  • Pakkeboks

Pakkeboksene er en ny og smart måte å hente pakkene sine på. Boksene er plassert på steder der mange mennesker ferdes. Lukene åpnes enkelt; kun ved hjelp av bluetooth og en app på mobilen kan du hente pakker døgnet rundt. Pakkeboks ble lansert i begynnelsen av 2020 og ble umiddelbart en suksess. I løpet av 2021 kommer det nye pakkebokser over 1000 steder i Norge.

Alexander Haneng, direktør for digital innovasjon i Posten.
Pakkeboks var bare én av mange spennende lanseringer i 2020. Alexander Haneng, direktør for digital innovasjon, deler flere nye tjenester og gir en sniktitt på hva som kommer i 2021. Film: Petter Sørnæs

  • Markedsplassen AMOI

AMOI er en helt ny plattform for netthandel fra lokale butikker. AMOI er utviklet av Posten og startet opp sommeren 2020 med hjemlevering fra åtte butikker i Oslo, deriblant Vulkan Fisk, Åpent Bakeri og Mølleren Sylvia. Hos AMOI bestiller du fra de ulike butikkene, velger leveringstid og får alt levert samlet hjem med ekspresslevering fra Posten. Siden oppstarten er over 30 nye butikker og restauranter kommet til, og tjenesten leveres til over 1 million kunder i Stor-Oslo. AMOI ble også lansert i Stockholm i slutten av 2020.

To menn og en kvinne i svarte kokkeklær med matprodukter foran slakterbutikk
Annis pølsemakeri i Mathallen er en av 40 butikker som selger produkter på den digitale markedsplassen AMOI.
  • Hjemlevering med Coop

På kun tre uker leverte Posten, i samarbeid med Coop Norge, en løsning for å levere dagligvarer for Coop hjem til kunder under pandemien. Tjenesten ble lansert på våren 2020. (Den ble lagt ned av Coop vinteren 2023). Denne tjenesten dekker 90 % av landet, noe som er spesielt kjærkomment for alle som på grunn av pandemien ikke kan gå i butikken selv og handle.

  • Digital og trygg signering

Før sommeren 2020 lanserte Posten en ny tjeneste som sørget for en enkel og sikker signering av kontrakter ved hjelp av BankID og Vipps. Løsningen kan brukes til alle typer kontrakter, for eksempel kjøp eller leie av båt, bil, motorsykkel eller verktøy, og gir deg også standardforslag til kontrakter utarbeidet av Forbrukerrådet. Du kan også bruke kontrakter du utarbeider selv.

  • Nye el-kjøretøy

Posten-konsernet har svært ambisiøse miljømål. Innen 2025 skal konsernet bare bruke fornybare energikilder i alle bygg og kjøretøy. I 2020 ble det som et ledd i satsingen innkjøpt flere nye el-kjøretøy, blant annet to lastebiler som er de hittil største i Postens elektriske bilpark. Til juletrafikken kom det også 70 nye el-varebiler. Med disse økte Posten andelen el-kjøretøy fra 10 til 25 %. I tillegg inngikk Posten Norge en samarbeidsavtale med nordiske Volta Trucks om å utvikle en helelektrisk truck.

Nye Norgespakke-løsninger og digitale trafikktall

Utover dette skjedde det flere spennende innovasjoner i Posten-konsernet i 2020. Blant annet at du kan kjøpe Norgespakke™ på nett og ta med QR-koden i bestillingen for å få skrevet ut adresselappen på Posten. 

Midt i Black Friday og julerushet ble det laget en løsning som viser deg trafikktall på hentestedene ved sporing av pakke på nett og i Posten-appen. En smart løsning for alle som vil unngå kø og mange mennesker. I storbyene ble det mulig å sende Norgespakke™ samme dag på under to timer, og da utlevering av brev ble redusert til annenhver dag ble det laget en postnummerkalkulator der du kan sjekke når posten kommer til deg.

Del artikkelen