Levering på døren

Hjemlevering slik du velger det

Når du handler på nett kan du velge levering på døren. Dette gir deg større fleksibilitet, blant annet kan vi sette igjen pakken hvis du ikke er hjemme.

Omdirigering av pakke til levering på døren

Du kan få pakken levert hjem på døren selv om du ikke har bestilt hjemlevering. Men dette gjelder kun pakker bestilt til ditt hentested. Du får en melding fra oss mens pakken er underveis, og du kan velge å omdirigere pakken ved å klikke på linken i meldingen. Du kan også bestille hjemkjøring fra hentestedet der pakken ligger; bruk knapp lenger ned. Se unntakene nedenfor for når dette ikke er mulig.

Omdirigering for pakker på vei kan ikke bestilles for:

  • Sendinger du har valgt å hente på et annet hentested enn ditt vanlige, eller sendinger til pakkeboks.
  • Pakker sendt som Norgespakke™.
  • Sendinger med toll, postoppkrav eller temperatursensitivt innhold.

Omdirigering av pakker fra hentestedet ditt kan ikke bestilles for:

  • Brevsendinger som er for store for postkassen og må hentes på Posten.
  • Pakker bestilt til postkassen (Pakke i postkassen), men som ikke får plass og må hentes på Posten.
  • Pakker sendt som Norgespakke™.
  • Sendinger du har valgt å hente på et annet hentested enn ditt vanlige, eller sendinger til pakkeboks.
  • Sendinger med toll, postoppkrav eller temperatursensitivt innhold.

Tjenesten er tilgjengelig i hele landet. Du velger hvilken dag du vil ha pakken, og den leveres hjem på døren mellom kl. 17 og 21* i byer og tettsteder. For resten av landet skjer leveringen mellom kl. 8 og 17. Du ser når vi er hos deg på bestillingssiden. Du kan be om at vi setter igjen pakken om du ikke er hjemme. Ved levering på kveldstid ringer sjåføren 30–60 minutter før ankomst (dette vil gradvis erstattes av SMS til mottaker når vi ruller ut nytt digitalt grensesnitt for mottaker).

Det er forventet økt behov for hjemlevering av pakker i de berørte kommunene som har fått strengere koronatiltak og vi utvider derfor tidsvinduet for hjemlevering med tre timer fra klokken 15–22 alle dager i uken (mandag–fredag).

*I høysesonger vil vi måtte utvide eller endre tidsvinduer for tjenesten grunnet høye pakkevolumer.

Priser for omdirigering hjem:

  • 57 kroner ved bestilling samme dag som du får melding.
  • 89 kroner ved bestilling etter dette.
  • 42 kroner for hver ekstra pakke som er sendt samlet fra samme avsender.

Levering på døren bestilt i nettbutikken

Når du handler på nett kan du velge hjemlevering/På døren. Vi leverer pakken mellom kl. 17 og 21* i byer og tettsteder, for resten av landet skjer leveringen mellom kl. 8 og 17. Du får en sms/e-post først om forventet leveringsdag, og en ny melding den dagen pakken er på vei til deg. Når du sporer pakken, kan du også be oss om å sette igjen pakken utenfor.

Ved levering på kveldstid ringer sjåføren 30–60 minutter før ankomst (dette vil gradvis erstattes av SMS til mottaker når vi ruller ut nytt digitalt grensesnitt for mottaker).

Det er forventet økt behov for hjemlevering av pakker i de berørte kommunene som har fått strengere koronatiltak og vi utvider derfor tidsvinduet for hjemlevering med tre timer fra klokken 15–22 alle dager i uken (mandag-fredag).

For å minimere smitterisiko, er det ingen fysisk kontakt ved levering. Du signerer ikke for mottak av pakken, dette gjør våre sjåfører, og vi registrerer posisjonen hvor pakken utleveres.

*I høysesonger vil vi måtte utvide eller endre tidsvinduer for tjenesten grunnet høye pakkevolumer. 

Sett igjen pakken

Når du bestiller hjemlevering/på døren med Posten i nettbutikken kan vi sette igjen pakken selv om du ikke er hjemme. Du velger selv hvor vi skal sette den.

Slik fungerer det:

  1. Velg hjemlevering/på døren i nettbutikken.
  2. Når du mottar SMS fra Posten med forventet leveringsdag gir du oss beskjed om at vi kan sette igjen pakken.
  3. I tillegg kan du skrive en melding dersom pakken skal settes på et bestemt sted i nærheten av døren din.
  4. Du mottar en SMS når pakken er levert.
  5. Våre sjåfører har ikke alltid nøkler til inngangsdører i leilighetskomplekser og bygårder. Pakken blir satt igjen ved ytterdøren om ikke annet er angitt.

Sendinger som er for store til å legges i postkassen

Alle brev og småpakker kan leveres i postkassen din, men hvis de er for store har du to valg:

1. Du registrerer et fast leveringssted hjemme hvor vi setter fra oss sendingen.

Slik fungerer det:

  1. Registrer deg allerede nå, og velg ditt faste sted.
  2. Alle sendinger som egentlig skulle vært levert i postkassen din, men som er for store, vil bli levert til det faste stedet.
  3. Når sendingen er levert, belaster vi kortet du har oppgitt med 15 kroner. Du kan registrere alle i husstanden under ett, men da belastes ditt kort ved alle leveringer.

Du kan få sendingene levert i putekassen, i garasjen, på trappen, i boden eller på et annet trygt sted. Det eneste kriteriet er at postbudet har tilgang til stedet, og at stedet er på bakkenivå.
Mer om fast leveringssted hjemme

2. Du henter pakken på Posten 

Hvis mobilnummeret ditt er registrert hos oss, får du en SMS når du kan hente den. Hvis ikke får du en lapp i postkassen, men det kan ta opptil tre dager ekstra. Jeg vil legge inn mobilnummer for SMS. Når sendingen er på vei til deg får du også en SMS.

Det er ikke mulig å bestille hjemkjøring fra hentested for slike sendinger.


Låsing av postkassen og sikkerhet

På mange postkasser er det mulig å sette på en lås for å sikre postkassen. Postbudet kan da kun levere smale og tynne brev, og alt av pakker må hentes på Posten. Fordelene og ulempene ved å låse postkassen må dermed veies opp mot hverandre.

Mer om leveringer direkte i postkassen