Til hovedinnhold

Send fra egen postkasse

Kjøp digitalt frimerke – legg brevet eller pakken i postkassen din – postbudet henter.


Nå kan du sende brev og pakker fra din egen postkasse. Du betaler på nett og får en kode som du skriver på sendingen, altså et digitalt frimerke.

Deretter legger du det du skal sende i din egen postkasse. Postbudet får digital melding om bestillingen, og henter sendingen din neste virkedag. Når sendingen er hentet får du SMS om dette.

Tjenesten koster 15 kroner, i tillegg til prisen for digitalt frimerke. Prisen for henting er den samme uavhengig av antall som er bestilt, så lenge det får plass i postkassen. Dersom du betaler i flere omganger, skal du likevel kun bestille henting én gang.

Spørsmål og svar

  • Må jeg kjøpe digitalt frimerke for å sende fra egen postkasse?

    Ja, i første omgang er tjenesten knyttet sammen med digitalt frimerke.

  • Hvorfor må jeg logge inn for å bestille henting?

    Vi ber om innlogging slik at postbudet får beskjed om hvilken postkasse sendingen ligger i.

  • Når kommer postbudet?

    Postbudet henter sendingen neste virkedag. Den må da ligge i postkassen innen kl. 07.00 den dagen.

  • Hva gjør jeg om pakken ikke får plass i postkassen?

    Da må du levere pakken på Posten eller i en innleveringspostkasse.

  • Hvordan får postbudet beskjed om å hente sendingen?

    Når du bestiller digitalt frimerke, krysser du av for at du ønsker å sende fra egen postkasse. Postbudet får melding i sin digitale rutebok om at sendingen skal hentes i postkassen din neste virkedag.

  • Forstår postbudet hva som skal hentes dersom det ligger annen post i postkassen?

    Når du bestiller henting, kommer det melding til postbudet om antall brev/pakker som skal hentes på din adresse. Budet tar kun med seg brev/pakker som har en annen adresse enn din.

    Tips: Sett gjerne en strikk rundt brevene som skal sendes, dersom det er mange. 

  • Hva skjer hvis jeg har betalt for lite?

    Sendingen blir uansett hentet, men du får en regning i etterkant for manglende beløp og en tilleggsavgift.

  • Kan sendingen spores?

    Nei. Om du ønsker sporing og forsikring inkludert, kan den sendes som Norgespakken.

  • Kan jeg sende Norgespakken og sendinger med returetikett fra postkassen?

    Nei, dessverre ikke i første omgang. De må leveres inn på ett av våre ekspedisjonssteder.

  • Postbudet mitt pleier å ta med det jeg legger i postkassen. Kan jeg fortsette med det?

    Ja, hvis du har landposttjeneste.

  • Hva gjør jeg om jeg vil klage på kjøpet?

    Dersom du ønsker å klage, kan du fylle ut dette skjemaet.

  • Jeg glemte å legge ut sendingen i postkassen, kan jeg sende på nytt?

    Ja, du får en sjanse til. Bruk lenken i SMS-en du fikk.

  • Jeg glemte å skrive på koden, og sendingen ble ikke hentet. Kan jeg sende på nytt?

    Ja, du får en sjanse til. Bruk lenken i SMS-en du fikk.

  • Jeg har en postboks jeg bruker i stedet for en postkasse. Kan jeg bestille henting fra denne?

    Nei, dessverre.

  • Hvem har ansvaret dersom sendingen blir stjålet?

    Det er du som har ansvaret for sendingen mens den ligger i postkassen din. Når sendingen er hentet av oss, er det Posten som har ansvaret fram til den er levert hos mottager.