Til hovedinnhold

Adresseendring

Skal du flytte? Eller leie postboks? Husk å melde adresseendring!


For å sikre at du får brev og pakker når du bytter adresse, må du melde flytting til Posten. Det kan du gjerne gjøre allerede før du flytter.

Når du melder adresseendring, får du posten videresendt gratis i to måneder. Vil du ha posten videresendt lenger, kan du bestille og betale for det.

NB: Post som videresendes, vil ta inntil to virkedager ekstra.

 

Slik fungerer det

Logg inn med BankID. Du registrerer selv din nye adresse hos oss, og du får videresendt brevsendinger til din nye adresse i to måneder.

Betal med Visa eller Mastercard for det du bestiller utover to måneder.

Husk at du også må sende flyttemelding til Folkeregisteret.

 

Priser for videresending

 

Bestillingsfrist

Tjenesten må bestilles minst fire virkedager før du flytter om du bestiller på nett og åtte virkedager dersom du bestiller på postkontor eller Post i Butikk.

Spørsmål og svar

  • Kan posten videresendes til utlandet?

    Ja, med noen begrensninger. Sendinger med gjenstander kan dessverre ikke sendes videre til utlandet på grunn av krav om tolldeklarasjon.

    Ved varig adresseendring vil aviser og blader ikke bli videresendt. Husk å melde fra til utgiver om ny adresse.

  • Blir all post videresendt til ny adresse?

    Alle typer adresserte brevsendinger, distribuert gjennom Posten, blir videresendt.  Innenlands gjelder det også gjenstander sendt i brev.

    Pakker kan videresendes mot tilleggsporto som betales av mottaker ved utlevering. Ta i tilfelle kontakt med kundeservice.

  • Hvordan endre bestillingen?

    Du kan se status på bestillingen din på Min side adresse. Her kan du også endre den.

    Om du ikke har anledning til å bruke nettet kan du ringe kundeservice på telefon 22 03 00 00 og oppgi referansenummeret på bestillingen.

    Eventuell avbestilling må gjøres senest en virkedag før startdato. Innbetalt beløp refunderes ikke.

  • Blir post til den gamle adressen sendt i retur?

    Vi sender posten videre til ny adresse i avtalt periode. Når perioden er over blir posten sendt i retur til sender.

  • Får bedrifter jeg er kunde hos, beskjed?

    Posten oppdaterer bedrifters kundelister med nye adresser, men dette er en valgfri tjeneste som bedriften må betale litt for. Husk derfor at bedrifter du har et kundeforhold til, får beskjed om at du har flyttet.

    Ellers er det viktig at du bestiller videresending av posten til du er helt sikker på at alle har fått beskjed.

  • Finnes det andre måter å melde adresseendring på?

    På postkontor og Post i Butikk har de en blankett du kan benytte. Du kan også laste den ned fra listen under og levere den på Posten. Husk legitimasjon.

  • Hva med dødsbo?

    Benytt skjema for midlertidig ettersending ved dødsbo. Skjemaet leveres på postkontoret. Husk legitimasjon og attest som viser at du kan handle på vegne av boet.

    Pris som for midlertidig ettersending av post.

  • Hvordan melde adresseendring for en bedrift?

    Bedrifter kan melde adresseendring på Bring.no.