Adresseendring

Skal du flytte? Husk å melde adresseendring!


For å sikre at posten blir levert på din nye adresse når du har flyttet, må du melde adresseendring.

Når du har meldt adresseendring, får du posten ettersendt gratis  i to måneder. Vil du ha posten ettersendt lenger, kan du bestille og betale for det.

 

Slik gjør du det

For å hindre ID-tyveri er det viktig at du legitimerer deg, derfor må du bruke BankID.

Du registrerer selv din nye adresse hos oss, og du får ettersendt brevsendinger til din nye adresse i 2 måneder.

Betal med Visa eller Mastercard for det du bestiller utover 2 måneder.

 

Priser for ettersending ved adresseendring

 

Bestillingsfrist

Tjenesten må bestilles minst 4 virkedager før du flytter om du bestiller på nett og 6 virkedager dersom du bestiller på postkontor eller Post i Butikk.

Spørsmål og svar

  • Kan posten videresendes til utlandet?

    Ja, med noen begrensninger. Sendinger med gjenstander kan dessverre ikke sendes videre til utlandet på grunn av krav om tolldeklarasjon.

    Ved varig adresseendring vil aviser og blader ikke bli ettersendt. Husk å melde fra til utgiver om ny adresse.

  • Blir all post videresendt til ny adresse?

    Alle typer adresserte brevsendinger, distribuert gjennom Posten, blir ettersendt.  Innenlands gjelder det også gjenstander sendt i brev.

    Pakker kan ettersendes mot tilleggsporto som betales av mottaker ved utlevering. Ta i tilfelle kontakt med kundeservice.

  • Hvordan endre bestillingen?

    Du kan se status på bestillingen din på Min side adresse. Her kan du også endre den.

    Om du ikke har anledning til å bruke nettet kan du ringe kundeservice på telefon 04004 og oppgi referansenummeret på bestillingen.

    Eventuell avbestilling må gjøres senest en virkedag før startdato. Innbetalt beløp refunderes ikke.

  • Blir post til den gamle adressen sendt i retur?

    Vi sender posten videre til ny adresse i avtalt periode. Når perioden er over blir posten sendt i retur til sender.

  • Får jeg sendt flyttemelding (Flyttehjelpen)?

    Posten oppdaterer bedrifters kundelister med nye adresser, men dette er en valgfri tjeneste som bedriften må betale litt for. Derfor får ikke alle melding gjennom slik adresseoppdatering.

    Bruker du Postens Flyttehjelp kan du sende melding til dine forbindelse helt gratis, også om du velger å benytte et tradisjonelt brev til meldingen.

    Ellers er det viktig at du bestiller videresending av posten til du er helt sikker på at alle har fått beskjed.

  • Finnes det andre måter å melde adresseendring på?

    På postkontor og Post i Butikk har de en blankett du kan benytte. Du kan også laste den ned fra listen under og levere den på Posten. Husk legitimasjon.

  • Hva med dødsbo?

    Benytt skjema for midlertidig ettersending ved dødsbo. Skjemaet leveres på postkontoret. Husk legitimasjon og attest som viser at du kan handle på vegne av boet.

    Pris som for midlertidig ettersending av post.