Ny adresse eller fått postboks?

Meld adresseendring til oss når du skal flytte

Skal du flytte eller leie en postboks? Husk å melde adresseendringen til oss! Det kan du gjerne gjøre allerede før flyttingen.

Her kan du melde flytting både til Posten og Folkeregisteret.

For å sikre at du får brev og pakker når du bytter adresse, må du melde flytting til Posten. Du kan også samtykke til at adresseendringen sendes til Folkeregisteret.

Da får du

  • Riktig adresse i Postens registre
  • Riktig adresse i Folkeregisteret

Brev som sendes gjennom Posten videresendes gratis i to måneder. Vil du ha posten videresendt lenger, kan du bestille og betale for det. Se prislisten nedenfor.

NB: Post som videresendes, vil ta inntil to virkedager ekstra.

Slik fungerer det

  • Bruk BankID, eller en av de andre mulighetene som kommer opp, og logg inn. Du registrerer selv din nye adresse hos oss, og du får videresendt brevsendinger til din nye adresse i to måneder.
  • Betal med Visa eller Mastercard for det du bestiller utover to måneder.
  • Samtidig kan du velge om Posten skal videresende din nye adresse til Folkeregisteret. Du mottar kvittering fra både Posten og Folkeregisteret.

Bestillingsfrister

Tjenesten må bestilles minst fire virkedager før du flytter om du bestiller på nett og åtte virkedager dersom du bestiller på Posten.

Priser for videresending av posten

Hva som prisesPris
2 måneder0
4 måneder160,–
6 måneder320,–
8 måneder480,–
10 måneder640,–
12 måneder800,–
14 måneder960,–
Videresending av pakker, per pakke100,–

Spørsmål og svar

  • Ja, med noen begrensninger. Sendinger med gjenstander kan dessverre ikke sendes videre til utlandet på grunn av krav om tolldeklarasjon.

    Ved varig adresseendring vil aviser og blader ikke bli videresendt. Husk å melde fra til utgiver om ny adresse.

  • Alle typer adresserte brevsendinger, distribuert gjennom Posten, blir videresendt.  Innenlands gjelder det også gjenstander sendt i brev.

    Pakker kan videresendes til nytt hentested mot tilleggsporto som betales av mottaker ved utlevering. Ta i tilfelle kontakt med kundeservice.

  • Du kan se status på bestillingen din hos Posten på Min adresse. Her kan du også endre denne. Om du ikke har anledning til å bruke nettet kan du ringe kundeservice på telefon 22 03 00 00 og oppgi referansenummeret på bestillingen.

    Eventuell avbestilling må gjøres senest en virkedag før startdato. Innbetalt beløp refunderes ikke.

    Endringer hos Folkeregisteret må gjøres her: https://www.skatteetaten.no/flytte

  • Vi sender posten videre til ny adresse i avtalt periode. Når perioden er over blir posten sendt i retur til sender.

  • Posten oppdaterer bedrifters kundelister med nye adresser. Men dette er en valgfri tjeneste som bedriften må betale litt for. Husk derfor å gi beskjed om ny adresse til bedrifter du har et kundeforhold til.

    Ellers er det viktig at du bestiller videresending av posten til du er helt sikker på at alle har fått beskjed.

  • På postkontor og Post i Butikk har de en blankett du kan benytte. Du kan også laste den ned fra listen under og levere den på Posten. Husk legitimasjon; se hvilke dokumenter som er godkjent som legitimasjon.

  • Benytt skjema for midlertidig ettersending ved dødsbo. Skjemaet leveres på postkontoret. Husk legitimasjon og attest som viser at du kan handle på vegne av boet. Se hvilke dokumenter som er godkjent som legitimasjon.

    Pris som for midlertidig ettersending av post.

  • Bedrifter melder adresseendring på bring.no.

  • Ja, men du må forevise skriftlig dokumentasjon på at du er oppnevnt som verge/hjelpeverge, og hvilke fullmakter du som verge har. I tillegg må du legitimere deg når du leverer inn adresseendringen.

    Les mer om legitimasjon og fullmakter