15. juni 2018 Fløibanen 100 år

Fløibanen og Fløyen er Bergens største turistattraksjon med rundt 1,5 millioner påstigninger årlig.

Selve turen med den skinnegående kabelbanen er en attraksjon i seg selv. På vei til toppen er det tre mellomstasjoner; Promsgate, Fjellveien og Skansemyren.
Utsiktspunktet Fløyen ligger 320 m.o.h og byr på en fantastisk utsikt over Bergen. Allerede i 1895 ble det luftet tanker om et transportmiddel til Fløyen, men prosjektet ble henlagt av økonomiske årsaker. Idéen ble tatt opp igjen i 1907 – og kabelbaneprosjektet i Bergen ble snart kjent over hele verden gjennom avisoppslag om planene.

NK 1990
NK 1990

Da arbeidet med banen kom i gang høsten 1914 var det beregnet til å ta opptil halvannet år, men på grunn av 1. verdenskrig og den påfølgende vareknappheten, ble Fløibanen først åpnet 15. januar 1918. Siden har den vært i kontinuerlig drift. Fløibanen ble anlagt etter mønster av lignende baner - og likheten var særlig stor med Merkurbanen i Baden-Baden. Fløibanens første vogner, som var i oljet teak og delvis åpne, ble levert fra Maschinenfabrik Esslingen fra byen med samme navn. Det var plass til 65 passasjerer og banen ble drevet av en elektrisk motor på 95 hk.

NK 1991
NK 1991

Bedre utsikt
De første vognene ble erstattet av vogner som kunne ta 80 passasjerer i 1954. Fra nå av ble maskinen styrt fra førerplassen i vognene. Tidligere var det en maskinist på Fløyen som stod i kontakt med vognførerne ved hjelp av en signalstav som vognføreren stakk ut av vinduet og opp til en signaltråd. Neste vognsett kom på plass i 1974. Høsten 2002 gjennomførte Fløibanen en total fornyelse av så vel vogner, skinnegang, maskineri, stasjoner og billetteringssystem. Også de tre
mellomstasjonene ble bygget om.

Fløibanen kjører normalt med en fart på 6 m/s og hver vogn har plass til 100 passasjerer. Det er innført elektronisk billetteringssystem og porter på alle stasjonene. Vognene som er spesialdesignet for Fløibanen av industridesigner Espen Thorup, har fått en moderne utforming med større glassflater og enda bedre utsikt for passasjerene.

Fakta

NK 1990-1991
Verdier og motiv:
Innland: «Blåmann»
Innland: «Rødhette»
Design: Lasse Michelsen
Foto: © Lasse Michelsen
Trykkmetode: Offset
Trykkeri: Joh. Enschedé Security Print