23. april 2021 Dovrebanen 100 år
Dovrebanen, som går mellom Eidsvoll og Trondheim, åpnet i 1921. Allerede ved anleggsstart for Hovedbanen, som er Norges eldste jernbanestrekning og går mellom Oslo og Eidsvoll, ble det i et leserinnlegg i Morgenbladet lagt frem et forslag om å føre jernbanen videre gjennom Gudbrandsdalen og over Dovre til Trondheim. Dette ble raskt avfeid som helt utenkelig, men ved planleggingen av stambanen mellom sør og nord kom forslaget opp igjen.
![2051](/frimerker-til-samling/arkiv-frimerkeprogram-2021/23-april-2021-dovrebanen-100-aar/_/image/241fcf31-a00b-4cc2-b1aa-8e1eaf892cbd:01f29c30f56829b58a8ae9a9b1ac12028750cc63/width-768/2051.jpg)
Dovrebanen betegnet opprinnelig bare strekningen mellom Dombås og Støren, som ble åpnet under dramatiske omstendigheter. Nidareid-ulykken skjedde natt til 19. september 1921 på Nidareid i Trondheim. Nordgående dagtog fra Støren passerte Marienborg kryssingsspor uten å stoppe og kolliderte med et større ekstratog med gjester fra Dovrebanens høytidelige åpning samme dag.
![2052](/frimerker-til-samling/arkiv-frimerkeprogram-2021/23-april-2021-dovrebanen-100-aar/_/image/fbb42391-f014-4353-ba5f-abce4c516041:361cc1b0accbf345598de615e7e558573bfb5105/width-768/2052.jpg)
Dovrebanen går, i kombinasjon med Gardermobanen, fra Oslo via Hamar og Lillehammer over det mektige Dovrefjell til Trondheim. Hele turen på 553 kilometer fra Oslo til Trondheim tar i underkant av syv timer, og toget har flere avganger daglig. Toget opererer også som natt-tog med sovekupeer.
Ved Dombås stasjon kan man bytte tog til Raumabanen, som går videre til Åndalsnes. Dovrebanen regnes for å være av de mest trafikkerte og lønnsomme banestrekningene i dagens rutenett.
Fakta
- Dovrebanen 100 år
- NK 2051-2052
- 23. april 2021
- Verdier og motiv: Innland 20g: Damplokomotiv på Hjerkinn stasjon, Innland 20g: Tog på vinterfjellet
- Kunstner: Trond Bredesen
- Arrangement: Camilla Kvien Jensen
- Trykkmetode: Offset fra Joh. Enschedé Security Print, Nederland