Driftsstatus fra Posten og Bring i forbindelse med koronasituasjonen

Vi følger korona-situasjonen nøye. Følg status for hvordan den påvirker Posten og Bring og hvilke tiltak som er iverksatt.

Oppdatering 11. september 2020

Driften er stabil og Posten og Bring leverer med høy kvalitet.

Oppdatert liste over land det ikke kan sendes pakker til.

Oppdatert liste over land det kan sendes brev til.

Oppdatering 22. april 2020

Netthandelen holder seg fortsatt på et veldig høyt nivå og som en følge av dette leveres det uvanlig mye pakker over hele landet og enkelte forsinkelser kan oppstå.
 
– Denne uken meldes det om 25 prosent økning i leveranser av store pakker, sammenlignet med samme uke i fjor. Det kjøres ekstra turer for å være ajour.
 
– Bruken av Norgespakke har økt med 20 prosent sammenlignet med samme uke i fjor. Bruken har vært så stor at det enkelte steder er tomt for adresselapper og kunder oppfordres til å kjøpe Norgespakke på posten.no. Kunder er ellers flinke til å hente pakker på Post i Butikk og postkontor, i snitt ligger pakkene kun ett døgn før de blir hentet.
 
– Det er en økning på rundt 150 prosent for pakker som sendes til postkassen. Bruken av tjenesten ligger nå på nivå med julesesongen og forsinkelser kan oppstå.
 
– Over hele landet er det en kraftig økning i hjemlevering av pakker på døren. Vi gjør vårt ytterste for å være ajour, men noen kan dessverre oppleve forsinkelser på valgt leveringsdag.
 
– Arbeid på jernbanen i Sverige gir forsinkelse på leveranser til Finnmark.
 
– Utenlandsvolumet på pakker inn og ut av Gardermoen er i ferd med å normalisere seg. Det må fortsatt tas høyde for forsinkelser på brev til og fra utlandet.

Oppdatering 15. april 2020

Denne påsken er det blitt handlet uvanlig mye på nett. Flere steder i landet leverer derfor Posten og Bring rekordmange pakker til postkasser og på døren til kundene. Store mengder pakker kombinert med dårlig vær flere steder i landet kan medføre forsinkelser i leveranser fram mot førstkommende helg.

I Oslo, Akershus og Østfold kan det oppstå forsinkelser på hjemkjøring av pakker til privatpersoner, som har en stor økning den siste tiden. Posten gjør sitt ytterste for at flest mulig leveranser skal gå som normalt og omdisponerer mannskaper der hvor behovet er størst.
 
Postgangen mellom Vestlandet og Østlandet vil flere steder bli forsinket på grunn av dårlig vær ved fjellovergangen, noe som skaper problemer for Bergensbanen. Også i Nord-Norge fører været til at post kan bli forsinket. Posten jobber for at distribusjon av post og pakker skal være ajour før helgen.
 
Kunder som venter pakker med sporing oppfordres til å sjekke status for sendingen på posten.no, eller ved å benytte Postens sporingsapp. Den kan lastes ned til alle smarttelefoner.

Koronasituasjonen fører også til at det kommer mindre regelmessig post fra utlandet og inn til Norge.
 

Oppdatering 14. april 2020

Leveranser av brev, pakker og gods går stort sett som normalt over hele landet. Følgende forhold er verdt å merke seg:
 

  • Store pakkevolumer er på vei ut til det norske folk. Enkelte forsinkelser og avvik vil forekomme grunnet høye volumer og lokale værforhold, spesielt i Nord-Norge
  • Sporing av pakker kan gjøres i Posten appen og på www.posten.no
  • Posten følger situasjonen fremover ift. gradvis åpning av samfunnet i Norge – og tilsvarende følger vi utviklingen i Europa som i stor grad påvirker internasjonal transport og pakke- og godsvolumene inn til Norge.

 
Driftsrapporten vil fremover kun oppdateres dersom det er større driftsavvik.

Oppdatering 6. april 2020

Utlevering av post, pakker og gods går stort sett som normalt over hele landet. Noe forsinkelse kan oppstå.

Utlevering av post vil skje som normalt til og med onsdag 8. april. Utlevering av post starter opp igjen som normalt tirsdag 14. april.

Driftsstatus fra Posten og Bring vil fremover kun bli oppdatert dersom det skjer noe ekstraordinært.

Oppdatering 3. april 2020

Utlevering av post, pakker og gods går stort sett som normalt over hele landet. Noe forsinkelse kan oppstå.

Oppdatert liste over land det ikke kan sendes pakker til.

Oppdatert liste over land det kan sendes brev til.

 

Oppdatering 2.4.2020

Utlevering av post, pakker og gods går stort sett som normalt over hele landet

E6 over Saltfjellet har vært stengt og noe forsinkelse må derfor påregnes enkelte steder i Nordland.

 

Oppdatering 1.4.2020

Utlevering av post, pakker og gods går stort sett som normalt over hele landet

Værforholdene i Troms og Finnmark har skapt utfordringer de siste dagene, men i løpet av dagen skal man stort sett være ajour.

Oppdatert liste over land det ikke kan sendes pakker til.

 

Oppdatering 31.3.2020

Utlevering av post, pakker og gods går stort sett som normalt over hele landet
 
I Troms og Finnmark har krevende værforhold gjort at en rekke veier og fjelloverganger er stengt og det vil derfor oppstå noe forsinkelser.

 

Oppdatering 30.3.2020

Det er ikke meldt om store driftsendringer det siste døgnet. Utlevering av post, pakker og gods går stort sett som normalt over hele landet.

Oppdatering 27.3.2020

Utlevering av post, pakker og gods går stort sett som normalt over hele landet. Noen forsinkelser kan oppstå.

Oppdatert liste over land det kan sendes brev til.

 

Oppdatering 26.3.2020

Utlevering av post, pakker og gods går stort sett som normalt over hele landet. Noen forsinkelser kan oppstå.

 

Oppdatering 25.3.2020

Utlevering av post, pakker og gods går stort sett som normalt over hele landet.

 

Oppdatering 24.3.2020

Det er ikke meldt om store driftsendringer det siste døgnet

Utlevering av post, pakker og gods går stort sett som normalt over hele landet.

Vi minner om:
Den meget alvorlige situasjonen som rammer hele samfunnet nå betyr at konsernet Posten Norge AS og Bring  varslet 13.3.2020 at dette er en force majeure situasjon. Så lenge en leveransehindring varer som følge av dette, vil et avvik fra avtale ikke innebære mislighold.  Vi varsler med dette at vi med sannsynlighet ikke lenger kan oppfylle alle våre forpliktelser som forutsatt og at avvik vil kunne forekomme.  Som aktuelle eksempler kan nevnes, hentetidspunkter fremsendingstider, leveringstidspunkter og tidsgaranti.

 

Driften hos Posten og Bring går i hovedsak som normalt over hele landet

23. mars 2020

Kraftig økning i hjemlevering av varer kan enkelte steder medføre noe forsinkelse.

Dette er de største driftsendringene: 

– Stor pågang på hjemlevering av varer. Forsinkelser kan oppstå.

– Redusert innenlands flytrafikk kan medføre forsinkelser i ekspressendinger. Kansellerte rutefly vil bli erstattet delvis med omruting av Postens fraktfly eller biltransport.

–En del postkontor og Post i Butikk har midlertidig endret åpningstiden i lys av koronasituasjonen.  Kunder kan finne oppdatert oversikt over åpningstider på  https://www.posten.no/kart 

– For internasjonal post forsøker vi å finne alternative flygninger til destinasjoner der ordinære rutefly er kansellert. Til USA må det påregnes forsinkelser frem til ny rute vil være virksom 1. april.

– For å redusere smitterisikoen for både kunder og ansatte blir det montert plexiglass-beskyttelse på disken ved alle landets postkontor og Post i Butikk.

 

Driften hos Posten og Bring går i hovedsak som normalt over hele landet

20. mars 2020

Dette er de siste endringene:

– Stor økning i kunder som benytter postkassen til å sende pakker. Posten besluttet tidligere i uken at denne tjenesten inntil videre ikke vil koste noe ekstra, kun vanlig porto.

– Kraftig økning av kunder som ønsker hjemlevering. Vi har aldri hatt mer hjemkjøring av varer enn hva vi har hatt denne uken. Pakker levert hjem til private mottakere eller til bedrifter (herunder institusjoner) vil som hovedregel leveres utenfor døren/på dørterskel. 

– Denne uken har det vært høye volum fra e-handel, spesielt innfor apotekvarer, hjemmeelektronikk, kosmetikk og matvarer 

– Nedgang i godsvolumer bl.a. til bedrifter og restauranter som stenger ned og slutter å bestille varer, og innen postreklame. I den internasjonale virksomheten er det også utfordringer

– Logistikkterminalen i Trondheim er tilbake i normal drift 

– Post sendes som normalt til USA igjen 

– Transport av smittevernutstyr, medisiner og andre varer fra EU får igjen krysse grensene til Norge. EU-kommisjonen innførte eksportforbud, men dette er nå avklart ikke gjelder Norge og de andre EØS-landene.

– Posten har besluttet at inntil videre skal ingen ansatte i den norske virksomheten permitteres. Posten har en viktig samfunnsrolle med å få frem post, varer og forsyninger til hele landet. Vi vil ha en høy beredskap for å kunne sikre leveranser også dersom sykefraværet blir høyere. 

– I enkelte deler av driften blir mannskap omdisponert for å sikre at det er nok ressurser der hvor det trengs mest.

Oppdatert liste over hvilke land det kan sendes brevpost til.

 

Levering av post, pakker og varer går i hovedsak som normalt. På nasjonalt nivå er det ingen vesentlige endringer fra i går.

18. mars 2020

Utvalgte driftshendelser siste døgn

  • Fortsatt stor etterspørsel fra kunder som ønsker varer levert hjem på døra.
  • Skjerpede tiltak for hjemlevering: Levering av post skjer i postkassa og pakker hjem til private mottakere eller til bedrifter (herunder institusjoner) vil som hovedregel leveres utenfor døren/på dørterskel.
  • Strømbrudd på Posten og Brings logistikksenter Trondheim skaper en del forsinkelser for distribusjon av pakker og brev i Midt-Norge.

 

Levering av post, pakker og varer går foreløpig som normalt 

17. mars 2020

– Vi ser nå en økning i personer som ønsker varer levert hjem på døren. I det store bildet leveres posten som normalt over hele landet og vareleveranser fra utenlandsk netthandelen går som normalt i Norden, men det kan oppstå forsinkelser. Utenfor EU er det nå en begrensing på hvilke land vi får sendt post til. Posten og Bring har høy beredskap og har ikke sendt ut noen permitteringsvarsler, sier Kenneth Tjønndal Pettersen, pressesjef i Posten.

Internasjonale forhold – Koronavirus påvirker internasjonal postleveranse

Norge og en rekke andre land har innført omfattende tiltak for å begrense overføringen av koronaviruset. Dette vil fremover påvirke internasjonale postleveranser. Når det gjelder post inn til Norge mottar vi fortsatt post fra de fleste land.

– Transport anses å ha en samfunnskritisk rolle og foreløpig er grensene åpne innad i EU for transport av gods på vei. Over 90 prosent av den utgående posten fra Norge vil fortsatt komme frem til sin utenlandske destinasjon, men for leveranser utenfor EU er det nå kapasitetsutfordringer knyttet til restriksjoner for flytrafikken som gjør at vi nå kun vil motta brevpost fra norske avsendere som skal til land som vi kan levere post til, sier Kenneth Tjønndal Pettersen, pressesjef i Posten.

Følgende land kan brevpost sendes til

Manglende transportkapasitet gjør at Posten Norge ikke lenger vil ta imot brevpost fra norske avsendere som skal til andre land enn de landene vi kan levere til. Posten Norge kan i dag sende brevpost til alle land innenfor EU og følgende land utenfor EU: Arabiske Emirater, Australia, Brasil, Canada, Hong Kong, Storbritannia, Island, Israel, Japan, Korea (Rep.), Liechtenstein, New Zealand, Filippinene, Singapore, Sveits, Thailand og Tyrkia. Forsinkelser vil kunne oppstå.

Posten og Bring har sterkt fokus på driften og arbeider fortløpende for å finne gode løsninger. I denne prosessen er det tett kontakt med våre internasjonale samarbeidspartnere, blant annet de andre postselskapene i den internasjonale postunion.

Økning i hjemlevering av varer

Dette settes i dag rekord i antall hjemkjøringer som en konsekvens av økt netthandel. Det er innført flere tiltak for å redusere smitterisiko:

  • Ved pakke- og varelevering er det ingen fysisk kontakt. 
  • Inntil videre signerer ikke mottaker på våre PDA-er. Sjåførene vil registrere leveringen supplert med GPS koordinater. 
  • Flere vareoverleveringer fra Bring skjer nå gjennom en ny løsning hvor sjåføren sender en sms til mottageren slik at de kan signere leveransen på sin egen telefon. I Sverige benyttes denne ordningen ved de fleste hjemkjøringer, mens den i Norge nå er tatt i bruk av budvirksomheten. 
  • Bergen postkontor og distribusjonsenhet er stengt i 14 dager pga. smittefare. Postboksene kan benyttes som vanlig i åpningstiden. Pakker kan i denne perioden hentes på nærliggende Post i Butikk. Kunder får informasjon om dette.

Posten og Bring følger de nasjonale helsemyndighetenes anbefalinger og har i tillegg iverksatt egne konsernspesifikke renholds- og hygienetiltak på f.eks. terminaler, postmottak, hos sjåfører og ved vareoverlevering.
Medarbeidere i administrative funksjoner har som hovedregel hjemmekontor. Det er foreløpig lavt sykefravær i driften.

Koronasituasjonen følges nøye. Det er høy beredskap og krisestab er satt i konsernet.

Posten Norge rapporter at levering av post, pakker og varer går som normalt over hele landet

16. mars 2020

– Det er krevende dager, men vi ser også en nasjonal mobilisering som gjør at leveransene ut til norske husstander og kunder går i hovedsak som normalt. Vi gjør alt vi kan for å opprettholde høy kvalitet på post, pakker og varer som representerer en viktig del av den samfunnskritiske infrastrukturen, sier Tone Wille, konsernsjef i Posten Norge.  

Internasjonale forhold

Internasjonal utveksling av post, pakker og varesendinger blir i større grad påvirket av restriksjoner på flytrafikken som fører til kanselleringer av passasjerfly og redusert kapasitet. Godstransport anses å ha en samfunnskritisk rolle og innad i EU er grensene åpne og godstransport på vei har høy prioritet. 

– Den alvorlige situasjonen som rammer hele samfunnet vil kunne medføre at vi ikke kan oppfylle alle avtale- og kundeforpliktelser fremover. Vi har derfor varsler at dette er en force majeure situasjon, slik at kunder er forberedt på at situasjonen raskt kan endres, sier Wille

Posten og Bring har sterkt fokus på driften og arbeider fortløpende for å finne gode løsninger. I denne prosessen er det tett kontakt med våre internasjonale samarbeidspartnere, blant annet de andre postselskapene i den internasjonale postunion.

Flere ønsker hjemlevering av varer

Økt netthandel den siste tiden har også ført til at flere kunder ønsker varene levert på døren. 

– For å begrense smitterisiko ved levering av pakke- og varelevering vil Posten og Bring inntil videre ikke lenger la mottaker signere på våre PDA-er. Sjåførene vil registrere leveringen supplert med GPS koordinater, sier Wille.

Vi følger de nasjonale helsemyndighetenes anbefalinger og har i tillegg iverksatt egne konsernspesifikke renholds- og hygienetiltak på f.eks. terminaler, postmottak, hos sjåfører og ved vareoverlevering.

Medarbeidere i administrative funksjoner har som hovedregel hjemmekontor. Det er foreløpig lavt sykefravær i driften. Posten og Bring har så langt ikke sendt ut noen permitteringsvarsler.

Koronasituasjonen følges nøye. Det er høy beredskap og krisestab er satt i konsernet.

 

Koronavirus og pandemi - Posten og Bring gjør alt vi kan for å opprettholde våre leveranser

13.3.2020

Den meget alvorlige situasjonen som rammer hele samfunnet nå betyr at konsernet Posten Norge AS og Bring varsler at dette er en force majeure situasjon. Så lenge en leveransehindring varer som følge av dette, vil et avvik fra avtale ikke innebære mislighold.  Vi varsler med dette at vi med sannsynlighet ikke lenger kan oppfylle alle våre forpliktelser som forutsatt og at avvik vil kunne forekomme.  Som aktuelle eksempler kan nevnes, hentetidspunkter fremsendingstider, leveringstidspunkter og tidsgaranti.
 
Vi må fortløpende prioritere hvilke tjenester og kundevolum som kan produseres. Tilgang på personell, kjøretøy og andre begrensninger vil være viktige faktorer. Våre prioriteringer vil skje med utgangspunkt i liv, helse og viktige samfunnsinteresser. Samtidig vil vi understreke at konsernet gjør det vi kan for at avtalte leveranser og tjenester skal skje i henhold til avtale.
 
Ved levering av varer vil vi inntil videre ikke lenger la mottaker signere på våre PDA-er grunnet smittefare. Sjåfør vil registrere levering og GPS koordinater registreres automatisk ved levering.

 

Posten Norge følger koronasituasjonen nøye og har god beredskap

11.3.2020

Posten Norge følger situasjonen rundt koronaviruset tett og legger til grunn offisielle helseråd. Konsernet er en stor arbeidsplass og har betydelig virksomhet i Norden og i enkelte land utenfor Norden. Det er nå flere tilfeller av koronaviruset i Norge, Sverige, Danmark og Finland.
 
– Vi følger utviklingen tett og har etablert god beredskap for å være forberedt på at situasjonen kan utvikle seg. Vi har informert våre medarbeidere og oppfordrer alle til å sette seg inn i og følge de offisielle helserådene som kommer fra Folkehelseinstituttet. Det samme gjelder våre medarbeidere i andre land som må følge rådene som gis i det landet de oppholder seg, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge.

Påvirker internasjonal handel og transport

Koronasituasjonen har hittil hatt relativt liten påvirkning på internasjonal handel og transport. Per i dag er det ikke noe som tilsier at det er risiko knyttet til kjøp av varer og mottak av pakker fra Kina. Smitte spres mellom mennesker.
 
Postutveksling og vareflyt mellom land går i hovedsak som normalt. I Kina har det delvis vært stans i vareproduksjonen og således redusert post og varetransport. Dette er nå i ferd med å ta seg opp. I Italia er det innført restriksjoner for hele landet – og ikke bare i Nord Italia. Foreløpig går vareflyten som normalt, men det må tas høyde for at det kan oppstå forsinkelser i post og varesendinger.  Det samme vil være tilfelle fra andre land hvor koronasmitten er utbredt. Vi har tett kontakt med våre internasjonale samarbeidspartnere, og spesielt med de andre postselskapene i den internasjonale postunion.

– Vi har tett kontakt med våre internasjonale samarbeidspartnere og spesielt med de andre postselskapene i den internasjonale postunion. Vi er i beredskap og er forberedt på å håndtere situasjonen. Foreløpig går virksomheten omtrent som normalt med skjerpet årvåkenhet og beredskap. Dersom situasjonen skulle forverre seg og føre til avvik i leverandørkjeden har vi blant annet etablert dialog med enkelte store kunder om prioritering av deres forsendelser, sier Wille.

En rekke tiltak iverksatt

Større arrangementer er avlyst og ikke-forretningskritiske flyreiser stoppes både innenlands og utenlands, i alle land hvor vi har ansatte. Denne restriksjonen gjelder inntil videre. 

Eksterne møter skal som hovedprinsipp inntil videre gjennomføres på Skype/Teams eller telefon. Eksterne deltakere som likevel kommer til møter i Posten og Bring sine lokaler vil bli spurt om de har vært i områder med vedvarende smitte, og eller viser symptomer på smitte.

Internt i konsernet er det innført økt bruk av hjemmekontor, samt en rekke ekstraordinære hygiene- og renholdstiltak på terminaler, postmottak og på hovedkontoret. De forsterker det daglige arbeidet med renhold og hygiene, og skal forebygge smitte.

Fakta om Korona-situasjonen 28. februar 2020:

  • Posten og Bring har etablert retningslinjer som følger offisielle helseråd, retningslinjer og anbefalinger som kommer fra Folkehelseinstituttet i Norge og tilsvarende fra Folkhälsomyndigheten i Sverige, Sundhedsstyrelsen i Danmark og Terveyden ja hyvinvoinnin laitos i Finland.
  • Konsernet har etablert en beredskapsorganisasjon som er forberedt på endringer og kan iverksette tiltak raskt.
  • For internasjonal handel og varetransport er status som følger: 
  • Kina: Post og varesendinger fra og til Kina er i ferd med å normaliseres. Volumene har tatt seg opp de siste ukene og vil øke etter hvert som vareproduksjonen i Kina kommer i gang.
  • Italia: I Nord-Italia er områder med postnummer IT-26 og IT-35 berørt og det er innført restriksjoner på innhenting og levering av varer og gods. På grunn av de ekstraordinære tiltakene må det påregnes forsinkelser.  Dette kan også påvirke andre områder i Italia.  Vi følger utviklingen og vil oppdaterer når vi får ytterligere informasjon.
  • Vi ber våre kunder ta kontakt med sin kontaktperson hos Bring om det er spørsmål.