Til hovedinnhold

Slik sender du pakker i retur


Nettbutikken kan enkelt tilrettelegge for at du kan returnere varer du ikke ønsker å beholde. Butikkene kan lage en ferdig adresselapp som du klistrer på pakken.

Adresselappen har bestemt hvilken fremsendingsmåte som skal benyttes. På denne måten fakturerer Posten din leverandør og ikke deg.

Det eneste du gjør, er å påføre navn og adresse som avsender, før du leverer pakken på postkontoret.

Det er viktig å huske at ikke alle pakker kan returneres på Posten. Har du returetikett fra et annet selskap må pakker leveres der du hentet den.

Retur eller bytte av varer kjøpt på nett

For å få refundert toll og avgifter ved retur eller bytte av varer kjøpt på nett, må du kunne dokumentere at varen er fortollet inn i Norge og at den er sendt i retur.

Hvis en vare som tidligere er fortollet inn i Norge, blir sendt tilbake til utlandet, kan du søke om å få avgiftene refundert.

Du kan lese mer om retur eller bytte av varer på Toll.no.
Posten kan også søke tollvesenet om refusjon for deg.
Les mer om fortolling av varer her

Sporing

Retursendingen kan spores ved hjelp av sporingsnummeret. Retur av små pakker kan imlidertid ikke spores.

Mer om retur på våre bedriftssider.