Posten satser på lading av elbiler under kjøring

Posten satser på lading av elbiler under kjøring

Snart blir det mulig å lade el-kjøretøy mens de kjører. En unik ladeskinne på bakken, utviklet av Elonroad, gir nye muligheter for elektriske bilveier. Nå går vi inn på eiersiden i teknologifirmaet for å bidra til utviklingen.

Posten går inn på eiersiden i Elonroad, som utvikler en teknologi hvor el-kjøretøy lades under kjøring eller på en egenutviklet matte under parkering. Foto: Elonroad

Posten vil ikke bare investere i selskapet, men deltar også i et felles utviklingsprosjekt for stasjonær lading uten bruk av ladekabel. Pilotprosjektet starter i Trondheim om kort tid.

– Dette er en innovasjon som vi tror kan være med på å forenkle bruken av elektriske kjøretøy. Vi vil være en del av omstillingen til elektriske transporter, og som bransje har vi mye å vinne på å teste nye løsninger for å minske klimautslipp, sier Odd Roger Tiller, regionsdirektør i Posten.

Elonroad er et svensk selskap som har utviklet en teknikk for elektriske bilveier, basert på en unik ladeskinne. Den lader el-kjøretøy både under kjøring og parkering, bidrar til et høyt sikkerhetsnivå og gjør det mulig med intelligente veisystemer. 

Pilotprosjekter i Sverige og Norge

Elonroad driver allerede et prosjekt for det svenske Trafikverket i Lund i Sverige, der teknikken testes på en strekning for byens busser. Samtidig med emisjonen startes det også to nye pilotprosjekter med Bring om utvikling av stasjonære ladeløsninger i Norge og Sverige.

- Vår visjon er å være en muliggjører for klimaeffektive transporter. Reduserte utslipp i transportsektoren gir store positive effekter, og vi ønsker våre nye eiere velkommen med på den reisen, sier Karin Ebbinghaus, administrerende direktør i Elonroad.

Andre selskaper som også går inn på eiersiden nå er Almi Invest Greentech og EUs risikokapitalfond EIT Urban Mobility. Pengene skal brukes til å sertifisere teknikken og gjøre selskapet klar for kommersiell utrulling etter pågående pilotprosjekt. Målet er i 2025 å kunne bruke teknologien til alle typer elektriske kjøretøy.

Av Nina Farstad Engebretsen/Kenneth T. Pettersen
Publisert 12.05.2021