Posten kåret til Norges mest bærekraftige logistikkselskap

Posten kåret til Norges mest bærekraftige logistikkselskap

Nordmenn oppfatter Posten som den mest bærekraftige merkevaren i pakke- og logistikkbransjen, viser årets undersøkelse fra Sustainable Brand Index. Av totalt 254 merkevarer tok Posten en sterk 6. plass, opp sju plasser fra fjoråret.

Et utvalg av Postens elbiler, fra Paxster (til venstre) til Man-lastebil (til høyre).

Sustainable Brand Index måler og analyserer hvordan bærekraft påvirker merkevarebygging, kommunikasjon og forretningsutvikling.

Ved hjelp av mer enn 60 000 forbrukere i 8 land, blir over 1400 merker og 34 næringer målt og analysert på sitt bærekraftarbeid. Det gjør den til Europas største uavhengige merkevarestudie om bærekraft.

Best i logistikkbransjen også i fjor

Logistikk var en egen bransje for første gang i 2020, også da toppet Posten-konsernet listen i kategorien.

Les om fjorårets kåring her: Bransjevinner i bærekraft

I Norge var vel 10 000 mennesker og 254 merkevarer med i kåringen. Posten kommer på sjetteplass over samtlige merkevarer som nordmenn opplever som mest bærekraftig. Det er en kraftig forbedring fra fjorårets 13. plass. Listen toppes av Tine, foran IKEA og Kiwi.

Solid plassering i forhold til nordiske målinger

– Posten er en del av nordmenns hverdag, og det er veldig gledelig at den jobben vi gjør for å skape positive verdier for miljøet og samfunnet blir lagt merke til. Dette er motiverende for vårt videre bærekraftarbeid, sier Tone Wille, som er konsernsjef for Posten.

Posten er også det logistikkselskapet som kommer best ut på kåringen i Sustainable Brand Index totalrangering når man ser på resultatene i de nordiske landene. I Norge kommer Posten på 6. plass av 254 merkevarer, i Sverige PostNord på 145. plass av 390 merkevarer mens i Finland kommer Posti på 71. plass av 212 merkevarer.