Tester pakkelevering innenfor døren

Digitaliseringen av samfunnet gir nye muligheter. Nå vil Posten teste levering av pakker innenfor døren uten at mottakeren er hjemme.


Valgfrihet og fleksibilitet

Posten vil gi kundene større valgfrihet og mer fleksible løsninger for hvordan de kan motta sine sendinger. Levering av pakker innenfor døren når mottaker ikke er hjemme er en ny mulighet som følge av samfunnets digitalisering.

I samarbeid med boligalarmleverandøren Verisure skal Posten teste ut dette blant husstander i Vestfold, Asker og Bærum som har digital dørlås.

Det er viktig for oss å gi kunder som handler på nettet en enklere hverdag

Tone Wille, konsernsjef Posten Norge

- Posten har høy tillit i den norske befolkningen. Våre undersøkelser viser at folk som har digital lås på sine ytterdører ønsker at vi skal levere pakkene på innsiden av døren. Det gir rask og sikker levering, og gjør at mottakerne ikke behøver å vente hjemme på sendingen, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge.

Enklere hverdag for nettkunder

Kunder som mottar pakker kan åpne døren for postbudet på to måter: Enten ved at postbudet får en tidsbegrenset kode, eller ved at kunden via internett åpner døren når postbudet står på utsiden. Kunden vil via sin app på telefonen se når døren åpnes – og når den lukkes igjen. Opplysningene som gis til postbudet blir slettet når leveringen er utført og døren er låst igjen.

- Utvikling av nye tjenester er en sentral del av Postens strategi for å skape gode kundeopplevelser tilpasset en digital tid. Det er viktig for oss å gi kunder som handler på nettet en enklere hverdag, sier Tone Wille.

Sikkerheten prioriteres


  • Dørkoder krypteres på en sikker server.
  • Dørkoder slettes så snart de er brukt én gang.
  • Kun postbudet som leverer pakken har tilgang til koden.
  • Posten har full kontroll på datalagring, kryptering og sletting.